محققان ايراني، عمر توت فرنگي را سه برابر كردند

محققان گروه اقتصاد و تکنولوژي نانوذرات جهاد دانشگاهي واحد تربيت مدرس موفق شدند با همکاری يك شرکت نانوفناوري با به کارگیری فناوری نانو در بسته بندی محصول توت فرنگی، ماندگاری این محصول را تا سه برابر افزایش دهند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) زهرا ذاکری، مدیر طرح با اعلام اين مطلب به خبرنگار  ايسنا افزود: با توجه به این که مهم ترین مشکل توت فرنگی کاران استان گلستان مدت کوتاه ماندگاری محصول است، تولید بسته بندی مناسب که بتواند میزان ماندگاری را افزایش دهد، تاثیر قابل توجهی بر افزایش توان قیمت گذاری کشاورزان، کاهش قدرت واسطه های محصولات کشاورزی، بهبود توزیع درآمد، کاهش فقر و سایر شاخص‌های اقتصادی-رفاهی کشاورزان دارد. به عنوان نمونه کشاورزان استان گلستان برای هر کیلو محصول توت فرنگی در سال 91 به طور متوسط دو هزار تومان دریافت کردند. در صورتی که میانگین قیمت در تهران حداقل شش هزار تومان به ازای هر کیلو بوده است.

ماندگاری بیشتر محصول این امکان را به کشاورزان می دهد که محصول خود را در استان های دیگر به فروش برسانند و اگر فقط بتوانند 50 درصد از شکاف قیمتی موجود را به خود اختصاص دهند درآمدشان حدود 140 درصد افزایش می یابد.

وي خاطرنشان كرد: بسته بندی های جدید از نظر شکل ظاهری شفاف بوده و تفاوت زیادی با ظروف معمول ندارد، لذا کشاورزان به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. در این نوع بسته بندی ذرات نانو به صورت یک شبکه درآمده و به صورت یک سد در مقابل نفوذ هوا و آلودگی ها عمل می کنند.

ذاکری، تصريح كرد: بسته بندی تهیه شده کاملاً با محیط زیست سازگار بوده و هیچ گونه آلودگی زیست محیطی را به دنبال نخواهد داشت.

وي خاطرنشان كرد: اين تحقيق کاربردي برای سایر محصولات کشاورزی نیز در حال انجام است.

 

 

 

 

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید