«باستان‌شناسی امپراتوری هخامنشی» منتشر شد

http://www.callforpapers.ir/کتاب «باستان‌شناسی امپراتوری هخامنشی» (پژوهش‌های نوین) زیر نظر پروفسور پی‌یر بریان و پروفسور رمی بوشارلا با ویراستاری اسماعیل سنگاری و علی‌اکبر وحدتی منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir)، این کتاب شامل بخش‌های مختلفی از جمله «لیکیه در دوران هخامنشی»، «جایگاه دوره هخامنشی در پژوهش‌های باستان‌شناختی در کیلیکیه و هاتای (ترکیه)»، «حضور هخامنشیان در شمال شرقی سوریه»، «دوره هخامنشی در شمال عراق»، «یادداشت‌هایی درباره یک محوطه فراموش‌شده هخامنشی» و… است.

در یادداشت پشت جلد این کتاب آمده است: «یک «امپراتوری گریزان و دست‌نیافتنی» اصطلاحی که آن را وامدار هلین سانچیزی ویردنبورگ هستیم، که با وجود شواهد فراوان برجای‌مانده از آثار باستان‌شناسی و نوشته‌های مورخان یونان و روم‌ همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشکلات فراوانی را برای یک تحلیل دقیق و درست از این امپراتوری با شکوه 220ساله پیش‌ روی مورخان و باستان‌شناسان امروزی قرار می‌دهد.

نشانه‌های اصلی حضور هخامنشیان در سرزمین‌های تابع را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟ در چه شرایطی و با تأسی از کدام یافته‌های باستان‌شناختی می‌توان بر حضور مادی شاهنشاهی فدرال هخامنشی در سرزمین‌های تابع صحه گذارد و به تحلیل تاریخ سیاسی‌، اجتماعی‌، اقتصادی و فرهنگی آن پرداخت؟ پرسش‌هایی این‌چنین‌ به لطف شور نهفته در کشف هرچه بیش‌تر تاریخ و فرهنگ «شرق هزاره» و «یونان جاودان»، دوباره می‌توانند مطرح و ما را به پاسخ‌هایی درخور رهنمون شوند.

باستان‌شناسی ابزار لازم را برای درک بهتر و بازسازی دوباره تاریخ امپراتوری در اختیار ما قرار می‌دهد. کتاب حاضر‌، زیر نظر بزرگ‌ترین مورخ تاریخ هخامنشی (پی‌یر بریان) و یکی از بزرگ‌ترین باستان‌شناسان این حوزه (رمی بوشارلا) به رشته تحریر درآمده و حضور مادی و فرهنگی پیشینیان ایرانیان را در جای‌جای امپراتوری پهناور از رود سند تا مصر‌، پیش روی خواننده فارسی‌زبان قرار می‌دهد.»

«باستان‌شناسی امپراتوری هخامنشی» با 695 صفحه و شمارگان 700 نسخه از سوی نشر کتاب پارسه منتشر شده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید