هنوز تعریف روشنی از مدیر گروه خوب نداریم

http://www.callforpapers.ir/یک استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید لزوم توجه به فاکتور مقبولیت در انتخاب مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه، گفت: در گروه‌ها برخی اوقات افرادی پیدا می‌شوند که در گروه مقبولیت ندارند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir)، دکتر ملک افضلی در میزگرد اساتید پیشکسوت در راستای اصلاح دستورالعمل فرآیند پیشنهاد مدیران گروههای آموزشی دانشگاه، افزود: اگر یک نفر مدیر گروه شود که در گروه مقبولیت نداشته باشد، کار به صورت مکانیکی جلو می رود و همراه با عشق و علاقه و انگیزه لازم نیست. به خصوص اینکه این روزها ما الگو کم داریم. قدیم‌ها ما الگوهای خیلی خوبی داشتیم که این‌ها واقعاً برای دانشجویان الگو بودند و بسیار بر روی دانشجویان که نسل آینده بودند، موثر بودند. امروز شاید خیلی کم الگوهای خیلی خوب پیدا شود.

وی تاکید کرد: مدیر گروه بر اعضای هیئت ‌علمی آن رشته ارجحیت دارد و در انتخاب آن باید دقت کرد. شرایطی که برای انتخاب مدیر گروه نوشته ‌شده، باید دقیق تر باشد.

وی با بیان اینکه شرایط مدیر گروه را از سه دیدگاه باید مورد تاکید قرار دهیم، اظهار کرد: یکی از آنها مقبولیت علمی است همچنان که در حوزه یک ثقه‌الاسلام را نمی‌توان به ریاست حوزه منصوب کرد. در این رابطه فقط قرار دادن معیار دانشیار بودن کافی نیست و نشانگر مقبولیت علمی فرد نیست. دوستانی که در گروه کار می‌کنند به کیفیت علمی افراد گروه واقف هستند. در دانشگاه آنچه باعث احترام قلبی افراد می‌شود، علم و دانش است. در این میان نگرانم که معیارهایی مانند مقالات علمی و اچ ایندکس و … را به طریقی بتوان به دست آورد بدون اینکه آن مقبولیت لازم ایجاد شده باشد.

به گفته دکتر ملک‌افضلی،‌ نکته بعدی بحث اخلاق است. مدیر گروه باید الگو باشد و حضور مرتب داشته باشد. یکی از مشکلات آن است که افراد مسئولیتی را قبول می‌کنند و به دلیل مشغله فراوان حضور مرتب ندارند. مدیر گروه باید متعهد باشد و البته مدیریت داشته باشد. عالم و منضبط باشد و انضباط را در دیگران هم جاری کند.

وی ادامه داد:‌ در این دستورالعمل هنوز تعریف روشنی از مدیر گروه خوب نداریم. در تعریف شرایط مدیر گروه خوب باید مأموریت علمی، صلاحیت اخلاقی و قدرت مدیریت لحاظ شود.

این استاد پیشکسوت دانشگاه همچنین گفت:‌ نکته مهم بعدی این است که بالاخره در مکانیزم این انتخاب هر چه به گروه قدرت بیشتری بدهیم، بهتر است. چرا که بهترین افرادی که این سه خصوصیت را می‌توانند درست ارزیابی کنند، همکاران هستند. چون همکاران هستند که با آن فرد شب و روز کار می‌کنند. در حالی ‌که در این دستورالعمل، بیشتر به کمیته مشورتی اعتبار داده‌ شده که یک ترکیب اداری و انتصابی است.

وی تاکید کرد: باید وزن نظر اعضای گروه را بالا برد و اجازه داد هر کس که علاقه‌مند است، در همان گروه برنامه‌اش را بنویسد. در مورد فرآیند رسیدگی به برنامه که بررسی آن در شورای مشورتی مطرح‌ شده، اجازه بدهید ارائه برنامه فرد کاندیدا در همان گروه باشد و با حضور نماینده‌ای از رییس دانشکده در گروه بحث جدی شود و افراد بررسی کیفی شوند تا کسانی که غربال می‌شوند و به کمیته مشورتی می روند، نقش بررسی کمیته، نقش ثانویه باشد و نقش گروه، نقش اولیه باشد.

وی با شاره به طول دوره مسئولیت مدیر گروه که دو یا چهار سال در نظر گرفته شده است گفت: با این محدودیت موافق نیستم چرا که این محدودیت‌ها در سیستم های سیاسی بیشتر کارایی دارند. اگر مدیر گروه فردی است که در گروه مورد تأیید و حمایت همگان است، باید بتواند در دوره‌های بعدی هم انتخاب شود.

دکتر ملک افضلی درباره کاهش شرط سنی در انتخاب مدیران گروه‌ها نیز اظهار کرد: افرادی که سنشان بالا است، توانایی جسمی شان کاهش پیدا می‌کند. 60 تا 65 سال باید به عنوان سن حداکثر در نظر گرفته شود.

این استاد پیشکسوت همچنین تاکید کرد:‌ دانشجویان در این فرآیند باید به بازی گرفته شوند و جزء ذی‌نفعان هستند. این دانشجو باید دانشجویی باشد که بتواند در این فرآیند نقش ایفاء کند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید