ترجمه و انتشاركتاب ره نگاشت علم وفناوري كشور چين تا سال 2050 ميلادي در رصد خانه علم وفناوري پژوهشگاه شاخص پژوه

http://www.callforpapers.ir/کتاب ره نگاشت علم وفناوري كشور چين تا سال 2050 ميلادي ، ترجمه ای از نقشه راه علم وفناوري كشور چين مي باشد که در مدت كوتاهي با کمک پژوهشگران و آينده پژوهان رصد خانه علم وفناوري پژوهشگاه شاخص پژوه ترجمه و گرد آوری گردیده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) هدف از ترجمه و نگارش اين كتاب بهره مندي و افزايش آگاهي عمومي جامعه علمي و دانشگاهي كشور در راستاي برنامه ريزي هاي كلان در حوزه علم وفناوري در كشور مان مي باشد. چرا كه مقام معظم رهبري در ديدار با شركت كنندگان در همايش ملي نخبگان جوان فرمودند :” بديهى است كه يك كشور همه‌ى فصول و سطوح مورد نيازِ در مسائل علمى و فناورى را نميتواند خودش تهيه كند، بايد از ديگران هم بگيرد؛ امّا اين گرفتن از ديگران به صورت دست دراز كردن به سوى ديگران نيست؛ به صورت معامله‌ى برابر و پاياپاى است.”
از آن جا كه در فصل چهارم اين كتاب، بيست و دو ابتكار مهم راهبردي علم وفناوري كه به نوعي از علوم و فناوري هاي كليدي و سرنوشت ساز در حوزه علم مي باشد معرفي گرديده. معرفي اين بخش از كتاب و آشنايي با اين حوزه ها ،ديدگاه هاي جديدي به خوانندگان و كاوشگران عرصه علم ودانش خواهد داد ،چرا كه دنیا در شُرُف وقوع انقلابی نوین در عرصه علم و فناوری است واميد است ترجمه اين كتاب انگيزه اي هرچند اندك ، براي دانشمندان و پژوهشگران ايراني در جهت مشاركت در اين انقلاب علم وفناوري و ساختن فردايي بهتر براي ميهن عزيزمان باشد.
امروزه برخی از افراد معتقدند که پیش¬بینی علم امري دشوار است.در حالی که فناوری قابل پیش¬بینی مي باشد. چه بسا ظهور يک پديده يا فناوري نوپديد، روندهاي عمده اقتصادي ، فناوري و حتی زندگی اجتماعی بشر را به طور کامل تغيير داده .به همین لحاظ اغلب کشور های دنیا با توجه به ضرورت و نقش فناوری ها به برنامه ریزی های بلند مدت در قالب ترسیم نقشه راه و تدوین آینده نگاری علم وفناوری اقدام نموده اند. این سند توسط آكادمي علوم چين و با مشارکت حدود دوهزار نخبه از سراسر کشور چین ، با هدف تدوین نقشه راه برای تعیین حوزه های اولویت دار علم و فناوری تا سال 2050 ،تهیه گردیده است. در پایان هشت سیستم راهبردی جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور چین با محوریت هایی از جمله : انرژی ،محیط زیست،پزشكي وسلامت،هوا فضا،فناوري اطلاعات و… ارائه نموده و به عنوان نقشه راهی در سیاستگذاری های علم و فناوری کشور چین قابل استفاده خواهد بود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید