قطبهای علمی باید مرجعیت علمی را عهده‌دار شوند

http://www.callforpapers.ir/مدیر کل واحدهای تحقیقاتی و قطبهای علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این که کشور از لحاظ وضعیت علمی در جایگاه خوبی قرار دارد، گفت: قطبهای علمی باید به عنوان مرجع علمی در کشور به شمار رفته و بتوانند نقشه راهی برای آینده تدوین کنند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر فیروز بختیاری نژاد، در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هفته پژوهش با اشاره به وضعیت علمی کشور اظهار کرد: خوشبختانه در 10 سال گذشته رشد بسیار خوبی در شاخص علمی کشور حاصل شده است که این رقم 26 درصد بوده و 13 برابر تولید علمی دنیا است.

وی تصریح کرد: مقرر بود در افق 1404 رتبه نخست منطقه را داشته باشیم که اکنون نزدیک به 12 سال زودتر توانسته‌ایم به این جایگاه دست یابیم.

بختیاری نژاد با اشاره به وضعیت دانشگاه در جهشی هدفمند در فناوری اظهار کرد: طی سال‌های اخیر پژوهشکده‌ها در دانشگاه ساماندهی خوبی شده و تعداد آن‌ها افزایش داشته است که تاثیر بسزایی در توسعه فناوری می‌توانند داشته باشند.

وی با تاکید بر این که کارهای پژوهشی پژوهشکده‌ها باید تقاضا محور باشد، خاطرنشان کرد: باید تعامل خوبی میان قطبهای علمی و پژوهشکده‌های دانشگاه وجود داشته باشد و ضمن انجام کارهای تخصصی طرح‌های صنعتی را نیز در دستور کار قرار دهند.

مدیر کل واحدهای تحقیقاتی و قطبهای علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: یکی از وظایف قطبهای علمی مرجعیت علمی است که باید در مسائل علمی این قطبها مرجع علمی باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارای 16 قطب علمی است، در حالی که دانشگاه‌های بعدی در همین جایگاه دارای هشت قطب علمی هستند و این اختلاف فاحش نشان از توان علمی بالای دانشگاه است.

بختیاری نژاد با بیان این که بر اساس مصوبه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری باید به سمت تربیت دکترای پژوهش محور گام برداریم، اظهار کرد: تربیت دانشجوی دکتری پژوهش محور با هدف توسعه فناوری بر عهده پژوهشکده‌ها است و این سیاستی است که در دانشگاه صنعتی امیر کبیر اجرایی شده و امیدواریم ادامه یابد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید