بیماران ایدزی می‌توانند ازدواج کنند و صاحب فرزند سالم شوند

http://www.callforpapers.ir/یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه مادران ایدزی هم می‌توانند نوزاد سالم به دنیا بیاورند، گفت: در حال حاضر با داروهای موجود شانس ابتلای نوزاد به HIV از مادر آلوده به هنگام زایمان از 35 درصد به پنج درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر سیاوش وزیری در آستانه روز جهانی ایدز در گفت وگو با ایسنا، عامل بیماری ایدز را ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) عنوان کرد که از طریق تزریق مواد مخدر با استفاده از سرنگ مشترک و آلوده، داشتن روابط جنسی محافظت نشده با فرد آلوده، دریافت خون و فرآورده های خونی آلوده و نیز از مادر آلوده به فرزند منتقل می‌شود.

به گفته وزیری در حال حاضر با پایش‌های صورت گرفته بر روی خون و فرآورده‌های خونی توسط سازمان انتقال خون، این راه انتقال به کمتر از یک مورد در هر 750 هزار واحد خون تزریقی رسیده است.

وی اصلی ترین راه انتقال این بیماری را در کشور ما انتقال از طریق ترزیق مواد مخدر با استفاده از سرنگ مشترک آلوده عنوان کرد.

وی پیشگیری را بهترین راه در زمینه بیماری ایدز عنوان کرد و یادآور شد: چنانچه افراد رفتار سالمی را در زندگی در پیش بگیرند و عدم وابستگی به مواد تزریقی داشته باشند می توانند تا حد زیادی خود را در برابر ابتلای به این بیماری محافظت کنند.

به گفته وزیری با آلوده شدن فرد به ویروس HIV بعد از یک دوره کمون 2 تا 6 هفته‌ای، بیماری خود را با علائمی همچون تب، درد عضلانی، درد مفصلی، بی‌اشتهایی، لرز، سوزش حلق، بزرگ شدن غدد لنفاوی و طحال و ایجاد بثورات قرمز رنگ بر روی پوست نشان می دهد.

وی با اشاره به مشابهت این علائم با عفونت های ویروسی مانند سرخک و سرخجه، خاطرنشان کرد: تنها پزشک متخصص با انجام آزمایش می تواند به وجود ویروس HIV در فرد پی ببرد.

وی افزود: بعد از دو تا چهار هفته از بروز علائم، خود به خود از بین می روند و بیماری وارد مرحله دوم می شود.

به گفته این متخصص عفونی، این دوره نهفتگی بالینی 10 تا 12 سال طول کشیده که طی آن فرد هیچگونه علائمی برای تشخیص این بیماری از خود نشان نمی دهد، اما به تدریج و در هر سال تقریبا 75 تا 100 سلول CD4 خود را که نقش مهمی در ایمنی بدن دارند را از دست می دهد.

این متخصص عفونی معتقد است: تنها راه تشخیص این بیماری در دوره نهفتگی انجام آزمایش بالینی بر روی نمونه خون و بزاق فرد می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: از دست دادن تدریجی سلول‌های CD4 طی این مدت می تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های فرصت طلب و یا بیماری‌های بدخیم فرصت طلب قرار دهد.

وزیری ادامه داد: چنانچه تعداد سلول های CD4 فرد بیمار به کمتر از 200 سلول در هر میلی متر مکعب خون برسد، بیماری ایدز خود را در قالب علائم عفونت‌های مختلف نشان می دهد و فرد وارد مرحله انتهایی و پیشرفته بیماری می شود.

وزیری با اشاره به اینکه تاکنون درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده، خاطرنشان کرد: استفاده از برخی داروها و رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی تنها می تواند موجب بهبود کیفیت زندگی بیمار و نیز افزایش طول عمر او و نیز کاهش خطر انتقال بیماری از فرد آلوده به دیگران شود.

این متخصص عفونی در ادامه با تاکید بر لزوم انگ زدایی از بیماران مبتلا به HIV اظهار داشت: در حال حاضر با آموزش روشهای پیشگیرانه به راحتی می توان با فرد مبتلا به HIV در زیر یک سقف زندگی کرد و مبتلا نشد.

به گفته وزیری، ویروس HIV به هیچ عنوان از طریق روبوسی، دست دادن، به صورت مشترک غذا خوردن، در آغوش گرفتن و نیز قرار گرفتن در یک محیط مشترک منتقل نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز با داروهایی که در بازار موجود است شانس ابتلای نوزاد از مادر آلوده به هنگام زایمان از 35 تا 40 درصد به کمتر از پنج درصد کاهش یافته است و بیماران ایدزی با انجام مراقبت های بهداشتی به راحتی می توانند ازدواج کرده و صاحب فرزند شوند، بدون اینکه همسر و فرزند آنها آلوده شود.

این متخصص عفونی تصریح کرد: البته توصیه ما بر این است که این افراد با سایر بیماران مشابه خود ازدواج کنند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید