آخرین تغییرات در نحوه پذیرش دانشجوی دکتری در گفت‌وگو با معاون وزیر علوم

http://www.callforpapers.ir/معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام آخرین تغییرات در نحوه پذیرش دانشجوی دکتری 93، تاکید کرد: در آزمون سال آینده سهم و اختیار دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی دکتری به 70 درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر جعفر میلی‌منفرد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده، گزینش نهایی دانشجویان دکتری سال 93 براساس 30 درصد نمره آزمون کتبی و 70 درصد نمره مصاحبه و آزمون شفاهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی انجام می‌شود به بیان دیگر اختیار دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی در جذب دانشجویان دکتری افزایش یافته است.

وی در عین حال تاکید کرد: هیچ تغییری در روند اجرایی و محتوایی آزمون دکتری اعمال نشده است و در آزمون سال 93 هم داوطلبان پس از شرکت در آزمون کتبی، درصورت کسب حدنصاب نمره به میزان سه برابر ظرفیت از سوی سازمان سنجش به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند و دانشگاه‌ها نیز پس از برگزاری مصاحبه و براساس فاکتورها و معیارهای مدنظر دانشجویانی را جهت گزینش نهایی به سازمان سنجش معرفی می‌کنند.

وی همچنین اعلام کرد: در آزمون دکتری سال 93 ضریب درس زبان از 2 به یک تغییر کرده است تا بدین ترتیب وزن دروس تخصصی در پذیرش دانشجوی دکتری بیشتر شود.

دکتر میلی‌منفرد افزایش سهم دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجوی دکتری را درراستای افزایش هم افزایی میان استاد و دانشجو خواند و اظهار کرد: کارکردن و پژوهش در دوره دکتری نیازمند شناخت متقابل استاد و دانشجوست و مبنای کار بر تعامل و ارتباط دو انسان در مقام شاگرد و معلم است.

وی همچنین تاکید کرد: باید به دانشگاه‌ها و جامعه دانشگاهی اعتماد کرد و آنها را در تصمیم‌گیری و اجرای امور علمی و تخصصی دانشگاهی بیشتر مشارکت داد . البته در کنار افزایش اختیار دانشگاه‌ها، نظارت وزارت علوم نیز افزایش می‌یابد تا از بروز هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری کند.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه دوره دکتری فرصت مغتنمی برای رشد استعدادها و تامین نیروهای متخصص برای کشور است، به تجربه دانشگاه‌های بزرگ جهان در این باره اشاره کرد که پذیرش دانشجوی دکتری در آن دانشگاه‌ها استادمحور و پژوهش محور است و استاد است که در مصاحبه بر مبنای اینکه چه دانشجویی بهتر می‌تواند با او کار کند، نسبت به انتخاب دانشجوی خود اقدام می‌کند.

 ثبت‌نام آزمون دکتری 93 لز طریق سایت سازمان به نشانی www.sanjesh.org از روز سه‌شنبه آغاز شده و تا روز دوشنبه 11 آذرماه ادامه دارد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید