انتقاد معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور از کاهش امتیاز مقالات ISC

http://www.callforpapers.ir/معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: آهنگ رشد تحقیقات امسال دانشگاه در حد انتظار نیست.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر مصطفی فقهی در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن انتقاد از سیاست حوزه پژوهش وزارت بهداشت نسبت به تغییر نمایه مقالات ISC در سیستم امتیازدهی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه ها از نمایه یک(بالاترین امتیاز) به نمایه چهار(کمترین امتیاز) طی کمتر از یک سال، گفت: به علت این اقدام وزارتخانه با وجود آنکه رشد کمی مقالات دانشگاه نسبت به سال گذشته کاهش نداشته اما با توجه به سوق دادن بخش عمده‌ای از مقالات در پایگاه ISC و افت امتیاز پژوهشی، آهنگ رشد تحقیقات امسال در حد انتظار نیست.

وی افزود: مقالات علمی دانشگاه در سال 91 از لحاظ کمی نسبت به سال 90، رشد 35 درصدی داشته است با این وجود رشد امتیاز پژوهشی دانشگاه متناسب با رشد کمی مقالات نیست.

فقهی تصریح کرد: وزارت بهداشت طی یک دستورالعمل ابلاغی در اسفندماه 90 در بحث امتیاز پژوهشی پایگاه ISC را در نمایه یک (به عنوان بالاترین امتیاز) رده بندی کرد و به همین دلیل بخش عمده ای از مقالات دانشگاه با توجه به سهولت چاپ مقاله در مجلات فارسی، در ISC نمایه شد اما معاونت آموزشی وزارتخانه در اقدامی معکوس، پایگاه ISC را در نمایه چهار دسته‌بندی کرد و به همین دلیل دانشگاه با وجود رشد کمی تعداد مقالات و طرح‌های پژوهشی، با افت امتیاز مواجه شد.

معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: با وجود این اقدام وزارتخانه امتیاز پژوهشی دانشگاه در سال 91 نسبت به سال 90 فراتر رفته اما رشد مورد انتظار حاصل نشده زیرا اگرچه تعداد مقالات و طرح‌ها به لحاظ کمی افزایش 35 تا 40 درصدی داشته است اما امتیازی که از سوی وزارتخانه محاسبه شد، پایین‌تر از حد انتظار است.

فقهی تصریح کرد: در پی دستورالعمل ابلاغی سال 90 تعداد مقالات نمایه چهار دانشگاه که سالانه از پنج یا شش مقاله فراتر نمی رفت، به بیش از 100 مقاله رسید و با وجود اعلام اعتراض‌های مکرر به وزارتخانه نسبت به افت کیفی مقالات و چاپ مقالات در مجلات ضعیف، هیچ اقدامی از سوی مسئولان انحام نشد و به یک باره در اقدامی متناقض در پایان سال، وزارتخانه امتیاز مقالات نمایه در پایگاه ISC را وارونه کرد.

وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 90 از نظر پژوهشی رشد 65 درصدی نسبت به سال 89 داشت و همین میزان رشد در سال 91 نسبت به 90 انتظار می‌رفت اما اکنون با وجود آن که امتیاز پژوهشی دانشگاه در سال 91 نسبت به 90 رشد داشته است، اما رشد مدنظر اتفاق نیفتاد؛ البته این مشکل برای بعضی دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر نیز ایجاد شد اما برخی دانشگاه‌ها مانند علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی به دلیل چاپ بسیاری از مقالات خود در ISI و Pub med کمتر از دیگر دانشگاه‌ها از این اقدام وزاتخانه آسیب دیدند.

فقهی افزود: در حال حاضر دانشگاه همچنان از لحاظ رتبه‌بندی، بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در موقعیت هفتم قرار دارد و این موضوع باعث جابجایی رتبه دانشگاه نشد اما امسال آهنگ رشد پژوهش دانشگاه کمتر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید