ضرورت جذب اعضای هیات علمی جدید در دانشکده بهداشت

http://www.callforpapers.ir/رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه اولویت همه روسا و مسئولین دانشگاه باید مصالح دانشگاه باشد، گفت: انتظار فعلی از دانشکده بهداشت این است که با توجه به مسائل و مشکلات روز در جامعه برنامه‌ریزی کند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر جعفریان در مراسم تودیع رییس سابق و معارفه رئیس جدید دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه این دانشکده در حال حاضر 120 عضو هیات علمی دارد که حدود 10 درصد هیات علمی دانشگاه را در بر می‌گیرد، تصریح کرد: همچنین 12 درصد کل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند که اکثر در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 50 درصد از اعضای هیات علمی دانشکده بهداشت حدود 30 سال سابقه کاری دارند و 20 درصد از این افراد بالای 60 سال هستند، اظهار کرد: یکی از مسئولیت‌های رئیس جدید دانشکده بهداشت این است که به این مشکل رسیدگی کند، زیرا این آمار نشان می‌دهد که ممکن است در پنج سال آینده طبق این روند دانشکده از هیات علمی تخلیه شود.

 

جعفریان افزود: رئیس جدید دانشکده بهداشت باید تمهیداتی بیاندیشد که افراد جدیدی را به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه مشغول به‌کار کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با بیان اینکه دانشکده بهداشت در حال حاضر بخش زیادی از پژوهش‌ها را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه متوسط سرانه مقاله به ازای هیات علمی در هر دانشکده حدود 1.8 است متوسط دانشکده بهداشت بالای 3 درصد است که البته انتظار نیز از این دانشگاه همین است، چرا که دانشکده بهداشت در حال حاضر حدود 10 درصد از بودجه پژوهش کل دانشگاه علوم پزشکی را دریافت می‌کند و همچنین پتانسیل کافی برای ارائه این میزان مقاله و پژوهش را دارد.

جعفریان با بیان اینکه دکتر اکبری ساری باید با استفاده از امکانات و موقعیت‌های موجود اصلاحات لازم را در دانشکده بهداشت انجام دهد، خاطر نشان کرد: اولویت همه ما در درجه اول باید مصالح دانشگاه باشد و همه مسئولان و رئیسان موظفند بدون هیچ ملاحظه‌ای مصالح دانشگاه را در اولویت برنامه ریزی خود قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه انتظار از دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران این است که همگام با مسائل و مشکلات روز برنامه‌ریزی کرده و آنها را حل کند، تصریح کرد: زمانی مشکل جامعه شیوع مالاریا بود که این بیماری به همت استادان دانشکده بهداشت حل شد، امروز نیز مسئولان این دانشکده باید بررسی کنند که مشکل جامعه چیست و بر اساس نقش آکادمیکی که بر عهده دانشکده بهداشت است، در مسیر حل این مشکل پیش روند و در جاهایی که نیاز به تحول است اقدام مناسب را انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به اینکه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران باید جایگاه خود را در آموزش و پژوهش در منطقه در نظر بگیرد،‌ گفت: از وظایف دیگر رییس دانشکده بهداشت آن است که مشکل کمبود هیات علمی را تا آنجا که مقدور است در دانشگاه حل کند. البته دو برابر کردن تعداد عضو هیات علمی بر اساس گفته‌ دکتر مصداقی نیا رئیس سابق

دانشکده بهداشت شدنی نیست و لازم است تعداد اعضای هیات علمی متناسب با نیازهای دانشکده و ضرورت‌های گروه‌ها افزایش پیدا کند.

با توجه به تغییرات جامعه می‌توان برخی از رشته‌های دانشکده بهداشت را حذف کرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه در حال حاضر رشته‌های موجود در دانشکده بهداشت احتیاج به بازنگری دارند، خاطرنشان کرد: برخی از این رشته‌ها که در زمانی با تناسب با ضرورت‌های روز ایجاد شده‌اند، در حال حاضر با توجه به تغییرات جامعه دیگر نیازی به آنها احساس نمی‌شود و می‌توان حذف کرد. از سویی دیگر با توجه به شرایط فعلی سلامت در کشور لازم است برخی رشته‌ها نیز اضافه شود.

وی تصریح کرد: برای افزودن یک رشته در دانشگاه لازم است آن قدر این عملیات با کیفیت بالا و به سختی انجام شود که در نهایت دانشگاه بتواند با افتخار اعلام کند که یک رشته جدید را در دانشکده پایه‌گذاری کرده است.

جعفریان با اشاره به ضرورت برقراری ارتباطات بین المللی در دانشکده بهداشت، اظهار کرد: لازم است با کمک معاونت بین‌الملل دانشکده تعداد دانشجویان خارجی در دانشکده اضافه شود، همچنین دانشکده بهداشت باید ارتباط خود را با مراکز تحقیقاتی کشور به طور معقول و منطقی حفظ کند.

ادغام عملی آموزش و خدمات از ضرورت‌های فعلی دانشکده بهداشت

وی همچنین یکی دیگر از ضرورت‌های فعلی دانشکده بهداشت را ادغام عملی آموزش و خدمات در این دانشکده دانست و ادامه داد: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که دانشکده با آن مواجه است این است که دانشجویان آمادگی کامل برای حضور در فیلدهای خدماتی را ندارند که این مشکل باید با دخالت معاونت خدماتی دانشکده حل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین با اشاره به حضور 30 ساله دکتر مصداقی نیا رئیس سابق دانشکده بهداشت در این دانشکده، خاطر نشان کرد: از ویژگی‌های دکتر مصداقی نیا تعلق خاطر بیش از حد وی به دانشکده و اهتمام وی به توسعه فیزیکی دانشکده بهداشت است، در دوره ریاست مصداقی نیا در دانشکده بهداشت رشته‌های جدید اضافه شد که نیاز سلامت کشور را تا حد زیادی برطرف کرد.

وی با اشاره به اینکه دکتر مصداقی نیا با توجه به تعلق خاطری که به دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران دارد همچنان تلاش می‌کند که ساختمان جدیدی برای این دانشکده در نظر گرفته شود، گفت: دکتر مصداقی نیا در حال حاضر به عنوان عضو منتخب دانشکده بهداشت در شورای دانشگاه و عضو هیات ممیزه فعالیت خود را در دانشگاه ادامه خواهد داد.

جعفریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه انتخاب رئیس جدید دانشکده بهداشت، تصریح کرد: این تجربه را در دو دانشکده دیگر داروسازی و دندانپزشکی نیز اعمال کردیم. البته در دانشکده بهداشت با مشارکت 87 درصدی استادان مواجه شدیم که این میزان مشارکت بالایی بود.

وی افزود: برخی معتقدند اعمال نظر استادان دانشکده در انتخاب ریاست آن نوعی پز دموکراسی است با این وجود انتخاب ریاست هر دانشکده امری است که در وظایف رییس دانشگاه است و از این نظر نیازی به انجام این پروسه طولانی دیده نمی‌شد، پس می‌توان ادعا کرد که این نوع انتخاب ریاست دانشکده عملیاتی نمایشی نبود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه این فرآیند در طول زمان بهبود پیدا خواهد کرد، گفت: برخی از یک لیوان نیمه پر، نیمه پر آن را می‌بینند، برخی دیگر نیز منفی‌نگر هستند و تنها نیمه خالی آن را می‌بینند در حالی که کسی که هر دو اینها را در کنار هم ببیند، منطقا باعث پیشرفت می‌شود و می‌تواند با کمک دیگران مشکلات را حل کند بنابراین بنده نیز تلاش می‌کنم به اندازه خودم مشکلات موجود را حل کنم.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید