مزایای کاربرد ابزار FRAX در سنجش تراکم استخوان

http://www.callforpapers.ir/رییس مرکز تحقیقات استئوپروز با بیان این که ابزار FRAX هنوز در ایران راه‌اندازی نشده است، گفت: این ابزار می‌تواند احتمال 10 ساله شکستگی‌های پوکی استخوان را بسنجد و متکی به داده‌های فاکتورهای خطر بالینی، بویژه در مناطق لگن، شانه، بازو و مهره‌های کمری است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر عباسعلی کشتکار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سن، جنس، شاخص توده بدنی، سابقه شکستگی قبلی در فرد، سابقه شکستگی در یکی از والدین، سیگاری بودن، مصرف گلوکوکورتیکوئیدها (معادل مصرف 5 میلی گرم پردنیزلون روزانه و برای مدت حداقل سه ماه) سابقه ابتلا به آرتریت روماتوئید، ابتلا به یکی از اختلالات مرتبط با استئوپروز ثانویه، مصرف الکل (بیش از سه واحد در روز) از مهمترین فاکتورهای خطر در ابزار FRAX محسوب می‌شوند.

وی با بیان این که وب سایت FRAX از ژوئن سال 2011، راه اندازی شده است، اظهار کرد: این ابزار به دو صورت بدون اطلاعات سنجش تراکم استخوان و با این اطلاعات، قادر به محاسبه پیامد آن است.

رییس مرکز تحقیقات استئوپروز با اشاره به اینکه این ابزار نیاز به اعتبار بخشی در کشورها و حتی نژادهای مختلف دارد، گفت: با توجه به حمایت و پشتیبانی بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان از این ابزار، امکان درج داده‌های بیماران و افراد مختلف، به منظور محاسبه خطر شکستگی‌های 10 ساله پوکی استخوان وجود دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: کاربرد این ابزار محدود به پیش بینی یا پیش آگهی افراد پر خطر برای این بیماری نیست و با گذشت زمان و انجام مطالعات تکمیلی بر روی کاربردهای این ابزار، فواید بیشتری هم برای بیماران و پزشکان دربر دارد.

کشتکار با بیان این که این ابزار هنوز در ایران راه اندازی نشده است، گفت: با تحلیل هزینه اثر بخشی‌های ابزار FRAX و همچنین اطلاعات اپیدمیولوژیک پوکی استخوان، شکستگی‌ها و مرگ، برای سطوح مختلف احتمال 10ساله، می‌توان تحلیل‌های اقتصادی ارائه داد و مناسبترین سطح را به عنوان آستانه احتمال 10 ساله، برای درمان بیماران تعیین کرد.

وی بیان کرد: به عنوان مثال در بریتانیا، افرادی که احتمال 10 ساله خطر شکستگی‌های مهم پوکی استخوان در آنها تنها هفت درصد و بالاتر باشد، درمان می‌شوند و در حال حاضر برای کشورهای بریتانیا، بلژیک، سوئد، ترکیه، ایرلند و فرانسه آستانه‌های درمان هزینه اثربخش، بر اساس احتمال 10 ساله شکستگی‌های مهم پوکی استخوان تعیین می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات استئوپروز استفاده از ابزار FRAX را در مجموعه‌های خدمات بهداشتی اولیه برای ارجاع یا معرفی بیماران به مراکز سنجش تراکم استخوان یکی دیگر از مزیتهای این ابزار دانست و افزود: استفاده از این ابزار در مجموعه‌های خدمات بهداشتی با هدف ارجاع مناسب افراد در معرض خطر به سطوح تخصصی یا ارجاع به مراکز سنجش تراکم استخوان است.

کشتکار در پایان خاطرنشان کرد: با بومی کردن این ابزار، FRAX به طور رایگان در اختیار پزشکان کشور قرار می‌گیرد و از سویی هزینه‌ای هم برای بیماران در بر نخواهد داشت.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید