اولین همایش «اندازه‌گیری هیدروکربن‌ها در صنایع نفت و گاز»

http://www.callforpapers.ir/اولین همایش تخصصی آموزشی «اندازه‌گیری هیدروکربن‌ها (میترینگ) در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی»، 20 و 21 آذرماه امسال در دانشگاه علم وصنعت ایران و با همکاری شرکت پایانه‌های نفتی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) این همایش که اولین و بزرگترین گردهمایی مدیران، مسؤولان و افراد مرتبط در حوزه اندازه‌گیری و تجهیزات اندازه‌گیری در کشور و منطقه است، اهدافی نظیر هم‌اندیشی و تبادل تجربیات، آموزش و آگاهی افراد مرتبط، تعامل نزدیک افراد، شرکت‌ها و سازمان‌های ذیربط و آشنایی با مشکلات موجود در این حوزه و بحث روی راهکارهای ممکن برای رفع آنها و همچنین افق فناوری‌های نوین اندازه‌گیری را در نظر دارد.

ارتقای دانش میترینگ در کشور و توان علمی و فنی کارکنان و فعالان صنعت نفت، شناسایی ظرفیت‌های موجود در کشور در موضوع میترینگ، تلاش در جهت آموزش عملی و نظری موضوعات مختلف مرتبط با میترینگ، تلاش در جهت معرفی حساسیت‌های موضوع میترینگ در کشور و لزوم توجه بیشتر شرکتها و مراکز تحقیقاتی به آن، رصد فناوری‌های نوین در میترینگ و معرفی آنها به شرکت‌های داخلی، توسعه دانش میترینگ در کشور در جهت رفع مشکلات، دسترسی به دانش طراحی و ساخت انواع سیستم‌های میترینگ و پرووینگ مورد نیاز در کشور، تلاش در جهت ایفای نقش موثرتر در استانداردهای ملی (IGS, IPS) و بین‌المللی

 

(IP، ISO، ASTM، API)، با توجه به شرایط خاص کشور در منطقه و نیز معرفی پتانسیل‌های موجود در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور در جهت رفع مشکلات میترینگ در کشور از دیگر اهداف برگزاری این همایش اعلام شده است.

انواع فناوری‌های مربوط به میترینگ (اندازه‌گیری کمی) نفت، گاز و فرآورده (تک فازی و چند فازی)، استانداردهای ملی و بین‌المللی در اندازه‌گیری نفت، گاز و فرآورده، عملیات پرووینگ و کالیبراسیون انواع میتر در صنعت، نگهداری و تعمیرات تجهیزات اندازه‌گیری و فناوری‌های نوین در اندازه‌گیری کمی نفت، گاز و فرآورده از جمله محورهای این همایش تخصصی آموزشی هستند.

دکتر سیدحسن هاشم‌آبادی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران و دبیر این همایش در خصوص اهمیت برگزاری اولین همایش تخصصی آموزشی اندازه‌گیری هیدروکربن‌ها (میترینگ) در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: اندازه‌گیری یکی از مهمترین مباحث در مهندسی است که امروزه اهمیت ویژه‌ای در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پیدا کرده است. برای کنترل بهینه فرآیندها و همچنین فروش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی لازم است تا اندازه‌گیری‌های دقیقی روی جریان سیال انجام گیرد. کشورمان با دارا بودن منابع غنی نفت و گاز در سطح جهان به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در تعیین معادلات جهانی عرضه و تقاضای این محصولات با ارزش است ،اما باید این واقعیت را هم پذیرفت که در ایران موضوع اندازه‌گیری و کالیبراسیون علیرغم اهمیت آن متاسفانه آن طور که بایسته است، به صورت تخصصی مورد توجه قرار نگرفته است. لذا لازم است تا مباحث مربوط به اندازه‌گیری و کالیبراسیون در کشور به خوبی مورد بررسی قرار گیرند و فناوری‌های روز دنیا شناسایی شده و مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر این همایش علمی افزود: اولین همایش تخصصی آموزشی اندازه‌گیری هیدروکربن‌ها (میترینگ) در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی نگاهی ویژه و تخصصی هم به لحاظ فنی وآموزشی و هم به لحاظ پژوهشی به این مقوله دارد. در این همایش سعی شده تا تمام افراد و شرکتهای مرتبط و تاثیرگذار در این مقوله حضور داشته باشند. در این ارتباط می‌توان از شرکت‌های تابعه وزارت نفت شامل شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، پخش و پالایش، پتروشیمی، بهینه سازی مصرف سوخت، موسسه و پژوهشگاه استاندارد، سازندگان سیستم‌های میترینگ و کالیبراسیون کشور، نمایندگی شرکتهای معتبر دنیا در کشور و… نام برد. علاوه بر سخنرانی‌های کلیدی و نشستهای تخصصی، بخش‌های دیگری از جمله نمایشگاه تخصصی برای معرفی توانمندی‌ها و امکانات شرکتها و بخشهای مختلف فعال در زمینه اندازه‌گیری و تجهیزات اندازه‌گیری، ارائه مقالات پژوهشی در حیطه محورهای همایش و تقدیر از برگزیدگان و پیشگامان این حوزه برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس این گزارش، گروه پژوهشی میترینگ در سال 1390 در دانشگاه علم و صنعت ایران با مشارکت جمعی از استادان دانشگاه‌های کشور، فعالان امور تحقیقاتی مربوط به اندازه گیری کمی هیدروکربن‌ها و همچنین افراد مجرب و فعال در صنعت مجوز فعالیت از وزارت نفت دریافت کرده است که تنها قطب فعال مورد تایید در کشور است. این گروه پژوهشی با توجه به سابقه گذشته امکان ارائه مشاوره و اجرای پروژه‌های مربوط به میترینگ در کشور را داراست و در محورهای استانداردهای ISO، ASTM، IP، IGS، IPS، API در زمینه اندازه گیری نفت، گاز و فرآورده، نقل و انتقال و بارگیری نفت، گاز و فرآورده، روش‌های دینامیک و استاتیک اندازه گیری نفت، گاز و فرآورده (مخازن ساحلی / نفتکش – میترینگ و … )، طراحی ایستگاه‌های میترینگ، سیستم‌های نمونه گیری نفت خام، طراحی سیستم‌های میترینگ چند فازی، پرووینگ و کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری مایع، گاز و دو فازی فعالیت می‌کند.

بر اساس اعلام دبیرخانه این همایش، طی برگزاری این همایش، کارگاه آموزشی پرووینگ میترهای توربینی در محل پایانه جزیره خارگ و کارگاه آموزشی پرووینگ میترهای اولتراسونیک و میترهای PD در محل پایانه عسلویه برگزار می‌شود. همچنین در نظر است کتابی تحت عنوان کتاب همایش تدوین و منتشر شود که حاوی سخنرانی‌ها، مقالات، شرکتهای حاضر در نمایشگاه و … خواهد بود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید