فراخوان چهارمین دوره «جایزه علیمحمدی ویژه رساله های برتر دکتری فیزیک ایران»

http://www.callforpapers.ir/فراخوان چهارمین دوره «جایزه علیمحمدی ویژه رساله های برتر دکتری فیزیک ایران» اعلام شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از سال 1390 با همکاری انجمن فیزیک ایران، جایزه‌ای به نام «جایزه علیمحمدی» را به رساله‌های برتر دکتری فیزیک که در داخل کشور به انجام رسیده باشند اعطاء می‌کند.

این جایزه به پاس خدمات علمی و دانشگاهی زنده‌یاد شهید دکتر مسعود علیمحمدی، استاد فقید دانشگاه تهران و نخستین دانش‌آموخته دکتری فیزیک داخل کشور که نقش موثری در زیر ساخت علمی پژوهشگاه دانشهای بنیادی داشته و همچنین تلاش‌های وی برای برپایی دوره‌های تحصیلات تکمیلی در ایران به نام ایشان نامگذاری شده است.

 

این جایزه در سال 1393 به رساله‌های برگزیده دکتری که طی سالهای 1390 تا 92 مرحله دفاع را گذرانده باشند، اعطاء خواهد شد.

برای ورود به مرحله داوری، لازم است کارهای پژوهشی انجام شده در دوره دکتری و پایان نامه حاصل از آن به تشخیصِ حداقل سه عضوهیات علمی استادیار به بالا که استاد راهنمای پایان نامه دکتری نیز یکی از آنان است به عنوان «رساله ممتاز» شناخته شده باشد.

نامزدی هر شرکت کننده می‌بایست کتباً توسط استاد راهنما و با ذکر دلایل، مستندات، مقالات و اطلاعات مربوط به متقاضی تا تاریخ 15 فروردین 1393 به دفتر معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به نشانی پستی تهران، صندوق پستی 5746-19395 یا نشانی پست الکترونیکی research@ipm.ir ارسال شود.

در این نامه لازم است، نام و نشانی حداقل دو عضو هیات علمی دیگر که می‌توانند مؤید نامزدی پایان نامه مربوطه باشند ذکرشود.

کمیته داوران پس از بررسی مدارک ارسالی و استفاده از نظرات مشاوران علمی، نسبت به انتخاب پایان‌نامه‌های برتر اقدام خواهد کرد. جایزه در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین کنفرانس بهاره فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اعطا خواهد شد.

زنده‌یاد دکتر مسعود علیمحمدی، استاد پایه 22 فیزیک دانشگاه تهران صبح 22 دی ماه 88 هنگام خروج از منزل بر اثر انفجار بمب به شهادت رسید.

علیمحمدی که متولد سوم شهریور ماه 1338 بود، پس از اخذ دیپلم از دبیرستان شهریار قلهک در سال 56، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته فیزیک در دانشگاه شیراز آغاز کرد و پس از فارغ‌التحصیلی در سال 64 در دوره کارشناسی ارشد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد.

وی در سال 67 تحصیلات خود را در نخستین دوره دکتری فیزیک نظری دانشگاه صنعتی شریف پی گرفت و در مهر ماه سال 71 به عنوان نخستین دانش‌آموخته دکتری فیزیک داخل کشور و نخستین دانش‌آموخته دکتری دانشگاه شریف فارغ‌التحصیل شد.

موضوع رساله دکتری شهید علیمحمدی، «مدل‌های WZNW( از انواع جالب نظریه‌های همدیس) بر روی سطوح ریسمانی با جینس بالا» بود.

دکتر علیمحمدی سپس به هیات علمی دانشگاه تهران ملحق شد.

وی، عضو هیات ممیزه دانشگاه تهران در دو دوره اخیر، عضو شورای پردیس علوم و معاون پژوهشی پردیس تا سال 87 بود.

شهید دکتر علیمحمدی در طول سال‌ها فعالیت علمی و تحقیقاتی خود بیش از 80 مقاله در معتبرترین مجلات علمی جهان به چاپ رسانده و در سال 86 در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی حائز رتبه دوم پژوهش‌های بنیادی شده بود.

زمینه اصلی تحصیلات و تحقیقات دکتر علیمحمدی، ذرات بنیادی خصوصا نظریه ریسمان و به طور دقیقتر نظریه میدان‌های همدیس بود.

وی مدت چهار سال به عنوان پژوهشگر غیرمقیم در پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی فعالیت داشت.

دکتر علیمحمدی، خرداد ماه 87 به عنوان یکی از دو نماینده ایران در پروژه سزامی (مرکز تابش سینکروترون برای تحقیقات و علوم کاربردی در خاورمیانه) منصوب شده بود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید