تقدیر از دو دانشمند ایرانی در جمع پنج برگزیده سازمان بهداشت جهانی

http://www.callforpapers.ir/در شصتمین اجلاس منطقه‌یی وزرای بهداشت سازمان جهانی بهداشت از خدمات دو پزشک و محقق ایرانی برای ارتقای سلامت، توسعه مراقبت های بهداشتی و مبارزه با گسترش بیماری‌ها در منطقه مدیترانه شرقی قدردانی شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دیشب در شصتمین اجلاس منطقه‌یی وزرای بهداشت سازمان جهانی بهداشت که از روز دوشنبه در مسقط عمان آغاز شده از چهار پزشک و یک محقق که فعالیت های ارزنده ای در زمینه ارتقای سلامت و گسترش مراقبت های اولیه بهداشتی در کشور خود و منطقه داشته اند، تقدیر شد

دکتر حسین ملک افضلی، متخصص اپیدمیولوژی، یکی از چهار پزشک برگزیده سازمان بهداشت جهانی بود که با اهدای لوح سپاس قدردانی شد. وی از 40 سال پیش در وزارت بهداشت، اقدامات اولیه را برای تاسیس شبکه خدمات بهداشتی درمانی در ایران برنامه ریزی کرد که به راه اندازی این شبکه در سال 1363 منجر شد.

شبکه خدمات بهداشتی درمانی ایران از 19 هزار خانه بهداشت و چهار هزار مرکز بهداشتی درمانی که بیش از 20 هزار بهورز درآنها خدمت می کنند تشکیل شده است.

دکتر ملک افضلی مزیت اصلی و منحصر به فرد شبکه های بهداشتی درمانی ایران را سرپرستی خانه های بهداشت به دست یکی از افراد بومی منطقه که آموزش دیده است می داند.

 

وی همچنین پایه گذار طرح ریشه کنی فلج اطفال در ایران است که از حدود 23 سال پیش با واکسیناسیون همگانی کودکان زیر پنج سال کشور آ‌غاز شد و اکنون ده سال است که این بیماری در ایران گزارش نشده است.

در این مراسم همچنین جایزه سالانه «شوشا» سازمان بهداشت جهانی به دکتر محمدرضا محمدی، استاد روانپزشکی کودکان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تعلق گرفت.

جایزه «شوشا» هر سال به انتخاب کارشناس سازمان بهداشت جهانی به یکی از محققان علوم پزشکی در منطقه مدیترانه شرقی که برجسته ترین تلاش ها را در عرصه پیشگیری از بیماری ها و کنترل آنها دارد اهدا می شود.

دکتر محمدی از بنیانگذاران دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی در ایران است که سالهاست روش های نوینی را در پیشگیری و درمان بیماری های اعصاب و روان کودکان ارائه کرده و آنها را به کار بسته است.

جایزه شوشای سازمان بهداشت جهانی درمنطقه مدیترانه شرقی (EMRO) که به دلیل خدمات ارزنده دکتر محمدی در زمینه مبارزه با بیماری های روان پزشکی کودکان به وی اهدا شد علاوه بر لوح تقدیر شامل مبلغ دو هزار دلار است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید