ارائه تازه‌ترین تحقیقات علوم اعصاب پایه و بالینی در کنگره

http://www.callforpapers.ir/دومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی 27 تا 29 آذر ماه در محل مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر جغتایی، رییس انجمن علوم اعصاب ایران و دبیر دومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی(Basic and Clinical Neuroscience Congress 2013) با اعلام این مطلب در یک نشست خبری خاطرنشان کرد: علوم اعصاب (نوروساینس) زمینه‌ای بین رشته‌یی در حوزه پزشکی و همچنین بین پزشکی و حوزه‌های مهندسی،‌ فلسفه و علوم انسانی است.

وی افزود: علوم اعصاب که یکی از شاخه های مهم و اولوی‌تدار علمی شناخته می‌شود، ساختارهای عصبی و کارکردهای سیستم عصبی را در سطح سلولی مولکولی، ساختاری، آناتومیکال و عملکردی در حالت سلامت و بیماری بررسی کرده و روی مبانی تمام بیماری‌های مرتبط با دستگاه عصبی چه آنها که جنبه جسمی دارند، چه آنها که جنبه روانی و اجتماعی دارند بحث می‌کند.

جغتایی خاطرنشان کرد: اهمیت این حوزه خصوصا طی سه دهه اخیر آشکار شده است. تا پیش از آن تصور می شد که دستگاه عصبی غیر قابل تغییر است و لذا بیماری‌های عصبی غیر قابل درمان‌اند ولی طی سه دهه اخیر فهمیده‌اند که این گونه نیست و چه در حالت سلامت و چه در بیماری، امکان پیشگیری، کنترل و درمان بیماری های عصبی وجود دارد.

به گفته وی در حال حاضر دانشکده‌های علوم اعصاب در اغلب دانشگاه‌های مهم دنیا شکل گرفته و بیش از پنجاه مجله بزرگ پزشکی معتبر در این زمینه منتشر می‌شود. در ایران هم، هفت یا هشت مرکز تحقیقاتی در حوزه علوم اعصاب فعالیت دارند که البته نسبت به نیاز کشور بسیار کم است.

رییس مرکز تحقیقات علوم سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این که در حال حاضر حدود یک چهارم مقالات پزشکی ایران و یک سوم مقالات پزشکی دنیا مستقیم یا غیرمستقیم در زمینه سیستم عصبی است، اظهار کرد: دوره‌های PhD‌ علوم اعصاب در پنج دانشگاه کشور راه‌اندازی شده و از حدود پنج سال پیش مجله‌ «علوم اعصاب پایه و بالینی» به زبان انگلیسی در کشور منتشر می‌شود. از سال گذشته انجمن علوم اعصاب ایران نیز تشکیل شده که بیش از 500 عضو دارد.

دبیر دومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی تصریح کرد: نخستین دوره کنگره علوم اعصاب ایران سال گذشته با شرکت بیش از هزار نفر و با ارائه بالغ بر 500 مقاله برگزار شد. دومین دوره این کنگره از 27 آذر ماه امسال به مدت سه روز با همکاری دانشگاه ها، انجمن‌های علمی و مراکز تحقیقاتی مرتبط با علوم اعصاب و نهادهایی از جمله ستاد توسعه علوم شناختی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در محل مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این کنگره، محورهای مختلف علوم اعصاب از قبیل علوم اعصاب بالینی، ‌شناختی، تکوینی، آموزشی، فلسفه علوم اعصاب، کاربرد علوم مهندسی در علوم اعصاب (مدل‌سازی و شبیه‌سازی عملکرد مغز با تکنیک‌های ریاضی، فیزیک و مهندسی) و مبانی عصب‌شناختی اعتیاد را در بر می گیرد و بالغ بر 400 سخنران طی سه روز برگزاری کنگره به ارائه تازه ترین تحقیقات خود خواهند پرداخت.

مدیر گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان با اشاره به برگزاری پنل های ویژه دانشجویی و دانش آموزی در کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی، آخرین مهلت ارسال مقالات را 15 آبان ماه سال جاری عنوان و از علاقه‌مندان به شرکت در این گردهمایی بزرگ علمی دعوت کرد برای کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای کنگره به نشانی http://bcnc.ir مراجعه کنند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید