همایش «ریزگردها، پالایش، اثرات و راهکارهای مقابله با آن» برگزار می‌شود

http://www.callforpapers.ir/همایش «ریزگردها، پالایش، اثرات و راهکارهای مقابله با آن» به‌ منظور تعیین اولویت بیابان‌زدایی و مهار ریزگرد در ایران، 23 مهرماه جاری در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) همایش ریزگردها، پالایش، اثرات و راهکارهای مقابله با آن به همت گروه آموزش سازمان و به‌ منظور تعیین اولویت بیابان‌زدایی و مهار ریزگرد در ایران برگزار می‌شود.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با توجه به اهمیت نگرشی علمی و کاربردی به پدیده‌های زمین‌شناسی و هم‌اندیشی درباره اثرات پدیده‌های مخربی که زندگی روزمره بشر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در نظر دارد همایش تخصصی با محوریت ریزگردها، پالایش، اثرات و راهکارهای مقابله با آن را در محل این سازمان برگزار کند.

این همایش در راستای پروژه‌های انجام شده در خصوص تعیین اولویت بیابان‌زدایی و مهار ریزگرد در کشور ایران در فاز نخست و در آینده در کشورهای عراق، سوریه و عربستان برگزار می‌شود و آخرین دستاوردهای ارگان‌ها و مراکز تحقیقاتی ارائه خواهد شد.

همچنین عوامل زمینه‌ساز یا تشدیدکننده این پدیده، برنامه‌های کنترلی و نقاط ضعف و محدودیت‌های آن با حضور استادان متخصص در این زمینه در23 مهرماه جاری در همایش به بحث گذاشته خواهد شد.

گفتنی‌ است، نقشه‌های پهنه‌بندی مهار ریزگرد استان خوزستان نیز چندی پیش به همت کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور تهیه شد.

منشاء عمده این توفان‌ها که بخش‌هایی از عراق، سوریه، عربستان، خوزستان، شرق ایران، پلایای جازموریان، دریاچه‌های خشک شده و پهنه‌های ساحلی عنوان شده است یکی از مهم‌ترین مخاطراتی که مردم استان خوزستان و غرب کشور را در چند سال اخیر به شدت رنج می‌دهد.

ایران از لحاظ ویژگی‌های خاص اقلیمی و موقعیت جغرافیایی جزو سرزمین‌های خشک و نیمه‌خشک جهان یاد می‌شود که این موقعیت از نظر طول و عرض جغرافیایی با کمربند بیابانی جهان مطابقت دارد به نحوی مساحت تقریبی بیابان‌های ایران حدود 450 هزار کیلومترمربع برآورد شده که با توجه به قرارگیری ایران در این اقلیم طوفان‌های گرد و غبار در جنوب غربی، پهنه ساحلی، نیمه شرقی و مرکزی ایران بسیار شایع است که با تغییر اقلیم، خشکسالی‌های اخیر، تغییر کاربری اراضی و کاهش قابل توجهی از پوشش گیاهی، مدیریت گاه نامناسب منابع آب، اکثر دریاچه‌ها و مناطق مرطوب خشک شده و به عنوان منبع مهمی برای تولید ریزگرد به‌شمار می‌آیند.

بر همین اساس برای کنترل و کاهش ریزگرد باید از کشور ایران آغاز کرد و سپس از سایر کشورها درخواست کرد که برای کنترل و مهار ریزگردها حساسیت نشان دهند؛ زیرا چنانچه مساله ریزگرد جدی تلقی نشود، ضمن آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی جبران‌ناپذیر به جوامع به‌ویژه در مناطق جنوب، غرب و حتی مرکزی کشور، سبب توسعه چشمه‌های ریزگرد بیشتری به مرور زمان در اثر زیان به بخش کشاورزی خواهد شد.

محورهای این همایش نیز چشمه‌های تولید توفان‌های گرد و غبار، ویژگی‌های رسوب‌شناسی، کانی‌شناسی، ریخت‌شناسی و ساختار شیمیایی ریزگردها، مدلسازی و نحوه پراکنش ریزگردها، تاثیرات مخرب ریزگردها بر بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی روش‌های جلوگیری و مقابله با توفان‌های گرد و غبار و انتشار ریزگردها، گرمایش جهانی و تاثیر آن بر توفان‌های گرد و غبار، بررسی مشکلات و محدودیت‌های مدیریت منابع آب و بیابان‌زدایی در کشور، اقدامات انجام شده در راستای مقابله با ریزگردها در کشور، سند ملی محیط زیست کشور و جایگاه کیفیت هوا در آن عنوان شده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید