موفقیت پژوهشگران ایرانی در تشخیص زودهنگام و دقیق تورمورهای سرطانی با الگوریتم جدید

http://www.callforpapers.ir/پژوهشگران دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه تبریز، با انجام شبیه سازی‌ برای افزایش دقت در هدف قرار دادن تومورهای سرطانی، موفق به تشخیص تومورهای سرطانی در مراحل اولیه با استفاده از الگوریتم جدید شدند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) به گفته احمد سلمان اوغلی خیاوی، از محققان این طرح تحقیقاتی، در روش جدید همچنین می‌توان با تصویربرداری دقیق تومورهای سرطانی قبل از رسیدن به مرحله رشد، آن‌ها را ‏کنترل کرد.

وی گفت: برخی از مشکلات اصلی در تشخیص تومورهای سرطانی کوچک با روش تصویربرداری نوری – که جزء دقیق‌ترین روش‌ها برای تشخیص ‏است – وجود دارد که به دنبال این مشکلات،‌ اولاً عمق نفوذ نور در بافت‌ها خیلی کم و ثانیاً میزان فوتون‌های برگشتی به آشکارساز برای تشخیص و ‏تصویربرداری در حد چند فوتون است که در اکثر موارد برای تشخیص مفید کافی نیست.

وی افزود: در نتیجه برای افزایش کنتراست تصویربرداری در ‏این مقاله از روش ‏PSO‏ (‏Particle Swarm Optimization‏) استفاده می‌شود. با استفاده از این روش میزان زیادی از نانو-بیو حسگرهای ‏نهایی شده به محل تومور رسیده و این کار باعث افزایش و تقویت بسیار زیاد فوتون‌های تابشی و در نتیجه برگشتی می‌شود که با انجام این ‏کار می‌توان تومورهای بسیار کوچک و در مرحله ابتدایی شکل‌گیری را تشخیص داد.

احمد سلمان اوغلی خیاوی گفت: این کار تحقیقاتی در چهار مرحله انجام شده است که در مرحله اول به طراحی و شبیه‌سازی نانوذرات پرداخته شد. سپس با ‏اضافه کردن المان‌های زیستی و نهایی‌سازی آن‌ها به نانوبیوحسگر و استفاده از الگوریتم ‏PSO‏ برای افزایش دقت هدف یابی، بررسی میزان ‏آشکارسازی فوتون‌های تقویت شده انجام شد.

به گفته وی، در این کار از الگوریم ‏PSO‏ در سیستم‌های نانو بیو حسگر و تقویت میزان فوتون‌های رسیده به ‏آشکارساز استفاده شده است.

این محقق خاطرنشان کرد: با انجام این طرح می‌توان امیدوار شد که تومورها در مرحله اولیه، آشکار شده و با تصویربرداری دقیق قبل از رسیدن به مرحله ‏رشد و ‏invasive، آنها را کنترل کرد که این می‌تواند نتیجه بسیار مهمی در تشخیص و درمان سرطان باشد.‏

خیاوی با اشاره به آشکارسازی تومورها در اندازه‌های بسیار کوچک به عنوان یکی از نتایج مهم این تحقیقات، گفت: «گروه ما در ‏دانشکده فناوری‌های نوین روی قسمت‌های عملی این طرح مشغول فعالیت هستند و امید است با کمک‌های مالی مناسب این طرح را در ایران ‏تجاری کنیم.»‏

به گزارش ایسنا این مقاله در IEEE TRANSACTIONS ON BIOMEDICAL ENGINEERING‏ (جلد60، شماره5، می‌سال 2013، صفحات1328الی1335) ‏منتشرشده است.‏

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید