مراسم هفته «علم در خدمت صلح و توسعه» در ایران برگزار می‌شود

http://www.callforpapers.ir/مراسم هفته علم امسال با توجه به تقارن روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» (19‌ آبان ماه) با ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی از چهارم تا نهم آبان ماه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر اکرم قدیمی – رییس انجمن ترویج علم – در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: سال گذشته برای نخستین بار مراسم هفته علم، همزمان با روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه به همت انجمن ترویج علم ایران و با همکاری تعدادی از نهادهای علمی و فرهنگی کشور از 20 تا 26 آبان‌ماه برگزار شد. با توجه به تجربه‌ موفق سال گذشته، تداوم برگزاری این هفته به تصویب انجمن رسیده و براین اساس، هفته علم سال 92 در ایران با ارائه‌ برنامه‌هایی مانند سخنرانی‌ها و نشست‌های علمی، کارگاه‌های علمی، نمایشگاه علم، بازدید از مراکز علمی و دانشگاهی و صنعتی و هم‌اندیشی ژورنالیست‌های علمی از چهارم تا نهم آبان‌ماه برگزار می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر بزرگداشت این هفته، مراسم روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نیز 19 آبان‌ماه در قالب همایش «علم، صلح و توسعه» برگزار خواهد شد.

رییس انجمن ترویج علم ایران در ادامه خاطر نشان کرد: پیشینه نام‌گذاری روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» (WSDPD) به برگزاری کنفرانس جهانی علوم در سال 1999 میلادی در بوداپست مجارستان بر می‌گردد. این کنفرانس به ابتکار یونسکو و شورای بین‌المللی علوم برگزار شد و پیشنهاد نام‌گذاری روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» در سی‌ویکمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو اتخاذ شد. مبنای تصمیم‌گیری، تعهدات یونسکو در کنفرانس جهانی علمی بود و براساس آن از سال 2001 میلادی (1380) روز دهم نوامبر برابر با 19 یا 20 آبان‌ماه (با توجه به کبیسه‌ بودن یا نبودن سال خورشیدی) به عنوان روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» نام‌گذاری شد.

قدیمی با اشاره به تجربه‌ برگزاری نخستین دوره هفته علم در سال گذشته تاکید کرد: این برنامه در صورت استمرار می‌تواند در جلب توجه عموم مردم به علم تاثیر‌گذار باشد که البته تحقق این امر، مستلزم توجه بیشتر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور به اهمیت ترویج علم و حمایت از برنامه‌های آن، مشارکت نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و انجمن‌های علمی، مشارکت و ارتباط تنگاتنگ با رسانه‌ها و تخصیص ردیفی خاص در قانون بودجه کشور به ترویج علم است.

وی خاطر نشان کرد: ثبت جهانی نام دانشمندان، فلاسفه، ادیبان و هنرمندان ایران و آثار با ارزش آنها، راه‌اندازی کاروان‌های علمی در نقاط مختلف کشور، تاسیس خانه ترویج علم و استقرار دبیرخانه انجمن در آن از دیگر اقدامات ضروری برای افزایش اثر‌بخشی برنامه‌های ترویج علم در کشور است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید