ارائه 139 طرح در سومین جشنواره منطقه‌ای اختراعات «زاگرس»

http://www.callforpapers.ir/سومین جشنواره منطقه‌ای اختراعات زاگرس با حضور مخترعان استان‌های ایلام، همدان، کرمانشاه، لرستان و کردستان و به میزبانی بنیاد نخبگان استان ایلام برگزار شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر سالکی، رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان رسیدگی به امور نخبگان و استعدادهای برتر کشور را بر عهده دارد، گفت: طی سال‌های اخیر اختراعات در کشور رشد و پیشرفت چشمگیری داشته است، در این راستا ضرورت ساماندهی به موضوع اختراعات در کشور و حمایت از مخترعان در دستور کار بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته است، به همین منظور بنیاد ملی نخبگان با هدف توسعه فرهنگ اختراع، ابتکار و نوآوری و رویکرد جامعه به عدم وابستگی به بیگانه و توسعه همه جانبه کشور، زمینه سازی جهت تجاری سازی و نمایش توانمندی اختراعات و همچنین ایجاد پل ارتباطی بین مخترعان و سرمایه گذاران جهت تجاری سازی اختراعات، هر ساله اقدام به برگزاری هفت جشنواره منطقه‌ای در سطح کشور می‌کند.

وی افزود:‌ البته بنیاد ملی نخبگان از اختراعاتی که در بخش داوری مورد تأیید داوران جشنواره قرار بگیرند، تسهیلاتی شامل اعتبار پژوهشی و نوآوری در سطح سه به مبلغ 30 تا 50 میلیون ریال و تسهیلات نظام­ وظیفه ویژه آقایان اعطا خواهد کرد.

رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام تصریح کرد: در همین راستا جشنواره‌های منطقه ای اختراعات از سه سال گذشته به عنوان بستری برای شکوفایی توانمندی‌های علمی مخترعان کشور از طریق حمایت از ایده‌ها و طرح‌های نو برگزار شده تا این اختراعات به محصولات قابل استفاده و کاربردی تبدیل شوند و در گام بعدی به مخترعان کمک کنیم که تولید فناوری و اختراعات مسیرش را به تدریج به بازار پیدا کند.

 

به گفته وی، جشنواره منطقه‌ای نوآوری و شکوفایی اختراعات زاگرس ویژه استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان و ایلام، تاکنون طی سال‌های 1390 و 1391 به میزبانی استان‌های کرمانشاه و کردستان برگزار شده است.

سالکی با بیان اینکه سومین جشنواره منطقه‌ای نوآوری و شکوفایی زاگرس با رویکرد تجاری سازی اختراعات و نوآوری‌ها در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در سه بخش داوری، تجاری سازی و بخش ویژه ابزار برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در بخش داوری جشنواره، اختراعاتی که سال ثبت آنها در سازمان ثبت شرکت­ها و مالکیت صنعتی، از سال 1387 و بعد هستند و برای نخستین بار در جشنواره­‌های نوآوری و شکوفایی بنیاد ملی نخبگان شرکت می‌کنند، مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند.

وی افزود: در بخش ارزیابی اختراعات، جشنواره شکوفایی و نوآوری زاگرس 169 مخترع ثبت نام کردند که پس از داوری اولیه، تعداد 139 اختراع در بخش داوری مورد تایید قرار گرفت. از مجموع 139 اختراع راه یافته به بخش داوری، سهم استان کرمانشاه 35 طرح، استان ایلام 25 طرح، استان لرستان 24 طرح، استان کردستان و همدان هر کدام 18 طرح و همچنین 19 طرح مربوط به سایر استان‌ها است.

سالکی ادامه داد: طرح‌های راه یافته به مرحله داوری به ترتیب 26.5 درصد مربوط به حوزه مکانیک و ماشین‌های کشاورزی، 23.5 درصد حوزه برق، الکترونیک و کامپیوتر، 18.5 درصد حوزه شیمی و مواد، 15 درصد حوزه پزشکی و مهندسی پزشکی، 10 درصد حوزه کشاورزی و صنایع غذایی و 6.5 درصد حوزه عمران و تأسیسات ساختمانی هستند.

به گفته وی از لحاظ سنی، 65 درصد از شرکت کنندگان بین 20 تا 30 سال و 26 درصد از شرکت کنندگان بین 30 تا 40 سال و 9 درصد هم بالای 40 سال شرکت دارند.

رئیس بنیاد نخبگان استان ایلام با بیان اینکه در بخش تجاری سازی اختراعات 14 اختراع در جشنواره حضور دارند، گفت: جهت بازدید از اختراعات این بخش از شرکتها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی دعوت شده است. همچنین در این جشنواره اتاق تعامل سرمایه گذار و مخترع (CIP) با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی به منظور تجاری سازی طرح مخترعین و انعقاد قرارداد بین سرمایه گذار و مخترعان فعالیت خواهد داشت.

به گفته وی امسال برای اولین بار در بخش جنبی ابزار از 35 طرح ثبت نامی 10 طرح از سراسر کشور در این بخش حضور دارند.

سومین جشنواره منطقه‌ای نوآوری و شکوفایی زاگرس از روز سه‌شنبه 26 شهریور در دانشگاه ایلام آغاز شده و تا فردا 28 شهریور ماه ادامه دارد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید