هشتمین دوره مسابقات ملی رباتیک موش های هوشمند برگزار می‌شود

http://www.callforpapers.ir/هشتمین دوره مسابقات ملی رباتیک موش های هوشمند، صبح شنبه در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان آغاز به کار کرده و تا 18 شهریور ماه ادامه می یابد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) محسن حیدریان، دبیرکل این مسابقات در گفتگو با خبرنگاران، تعداد تیم‌­های شرکت کننده در این دوره از مسابقات را بیش از یکصد تیم و تعداد افراد شرکت کننده در مسابقات را بیش از 350 نفر اعلام کرد.

وی گفت: این دوره از مسابقات در محورهای ربات های عمود پرواز، نمایشی، زیر دریایی، مین یاب، فوتبالیست، صنعتی، تعقیب خط ویژه و جنگجو برگزار می شود.

حیدریان با بیان اینکه دستیابی به محورهای خودکفایی در صنعت رباتیک یکی از مهمترین برنامه های صنعتی کشورهای توسعه یافته و صنعتی می باشد، افزود: صنعت رباتیک در زمینه‌های مختلف پزشکی، پتروشیمی، دریایی، کشاورزی و غیره کاربرد داشته و توانایی ساخت ربات های معمولی و پیشرفته یکی از دستاوردهای بزرگ این صنعت محسوب می شود.

وی ادامه داد: صنعت رباتیک از نظر اشتغال و جلوگیری از خروج ارز و تولید ثروت ملی نیز می تواند تاثیر مثبت فراوانی داشته باشد.

حیدریان اظهار کرد: یکی از اهداف دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از برگزاری این مسابقات، توسعه و پیشرفت بیشتر صنعت رباتیک در دانشگاه، استان و کشور بوده و هدف دیگر نیز برقراری ارتباط بین جامعه علمی دانشجویان و اساتید با مراکز صنعتی و تحقیقاتی رباتیک کشور است.

وی گفت: در این مسابقات دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته های مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات، مهندسی برق – الکترونیک، مهندسی برق – کنترل، مهندسی مکانیک و مهندسی مکاترونیک و همچنین شرکت های صنعتی، پژوهشگاه های رباتیک و مراکز پژوهشی الکترنیک و و مکاترونیک نیز حضور می یابند.

وی اضافه کرد: در این دوره از مسابقات علاوه بر محورهای ذکر شده، دو ربات عمود پرواز و عبور از مناطق صعب العبورنیز توسط سازمان های تحقیقاتی کشور پیشنهاد شده و به عنوان دو محور مسابقه مد نظر قرار گرفته اند.

حیدریان با بیان اینکه این دو ربات پیشرفته بوده و تا به حال در کشور ساخته نشده است، گفت: متخصصان و صنعتگران کشور می توانند در این دو محور مسابقه، ربات های خود را در رقابت ها شرکت دهند.

وی گفت: ربات­‌هایی که در این مسابقات شرکت کرده­ اند از ربات­‌های معروف و توانای کشور هستند. همچنین در طول مسابقات، یک کارگاه آموزشی اتوماسیون صنعتی رباتیک نیز به منظور ترویج دیدگاه های صنعتی کاربردهای رباتیک برای دانشجویان و صنایع استان با اعطای گواهی شرکت در کارگاه برگزار می­ شود.

دبیر کل هشتمین دوره مسابقات ملی رباتیک موش­های هوشمند گفت: حوزه صنعت، معدن و تجارت استان نیز در راستای نزدیکی دبیرخانه مسابقات به کارخانه­ ها و مراکز تولیدی استان حضور جدی داشته و اقدام به مکاتبه و اطلاع رسانی به صنایع استان کرده است.

وی ادامه داد: در حاشیه برگزاری این مسابقات تاکنون با شرکت موتورسازان تراکتورسازی قرارداد اتوماسیون صنعتی در زمینه­ رباتیک امضا کرده ایم و قرار است در ادامه همکاری­‌ها، تعدادی ربات صنعتی جهت استفاده در خط تولید این کارخانه ساخته شود.

وی گفت: تولیدات رباتیک می­ تواند نیازمندی های مهمی را در تعداد زیادی از صنایع استان، پاسخ دهد.

حیدریان بر لزوم صنعتی کردن سمت و سوی مسابقات علمی تاکید کرد و گفت: صنعت رباتیک و تولیدات آن از ظرفیت فراوان و گسترده­ای برخوردار بوده و می­ تواند موضوع مناسبی برای تجاری سازی علم باشد.

وی افزود: هم اکنون سهم کشور در زمینه تولید قطعات و محصولات رباتیک کم بوده و جهت رفع نیازمندی­های رباتیکی داخلی، ارز فراوانی از کشور خارج می­ شود.

هشتمین دوره مسابقات ملی رباتیک موش های هوشمند روز شنبه – 16 شهریور ماه – با حضور مسئولان و شخصیت های علمی استانی و کشوری در دانشکده علوم دانشگاه شهید مدنی آذربایجان آغاز به کار می کند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید