بیست و ششمین شماره ماهنامه «آسمان شب» منتشر شد

http://www.callforpapers.ir/بیست و ششمین شماره ماهنامه «آسمان شب» ویژه چهل‌ و چهارمین سالگرد پرواز نخستین انسان به ماه منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) این ویژه‌نامه در 104 صفحه، همراه با ده‌ها مقاله و مطالب جذاب و خواندنی از امروز در دسترس علاقمندان است. تغییر ساختار طراحی و صفحه آرایی مطالب به همراه اضافه شدن بخش های جدید را می‌توان از مهم ترین ویژگی‌های این شماره از ماهنامه «آسمان شب» برشمرد.

«پنجاه سال اخترشناسی پرتو ایکس»، عنوانی است که در این مجله برای گفت وگو با دکتر مارتین وایسکوف، دانشمند ارشد تلسکوپ فضایی پرتوایکس چاندرا انتخاب شده است.

وایسکوف در تمام طول مدت طراحی، ساخت و همچنین مدیریت تلسکوپ فضایی چاندرا عهده‌دار هدایت علمی این پروژه بزرگ فضایی بوده است. او در سال ١٩٦٩، درجه دکتری‌اش را در رشته فیزیک از دانشگاه براندیس ماساچوست اخذ کرده و پس از سه سال استادیاری دانشگاه کلمبیا به‌عنوان اخترشناس ارشد پرتو ایکس به مرکز فضایی مارشال ناسا نقل مکان کرده است.

وایسکوف به‌ ترتیب در سال‌های ١٩٩٢ و ١٩٩٩ میلادی، مدال‌های «خدمت استثنایی» و «دستاورد علمی» ناسا را دریافت کرده و در سال ٢٠٠٤ هم به اتفاق تانانباوم، جایزه Rossi، وابسته به شاخه اخترفیزیک انرژی‌های بالای انجمن نجوم ایالات متحده را به پاس دوراندیشی، تعهد و تدبیر در ساختن، آزمودن و رهبری رصدخانه فضایی پرتو ایکس چاندرا، به خود اختصاص داده است. از او تاکنون بالغ بر ٢٥٥ مقاله در زمینه اخترشناسی پرتو ایکس منتشر شده است.

 

وی در گفت‌و‌گوی خود نیم نگاهی دارد به جوانب گوناگون این رشته از اخترفیزیک رصدی.

از دیگر مطالب جالب این شماره مجله آسمان شب، گفت‌وگوی سیروس برزو با گئورگی گرچکو – کیهان‌نورد نامدار روسی – است که در بخش فضایی مجله که با عنوان «مرزهای بیکران فضا» منتشر می‌شود، درج شده است. گرچکو یکی از طراحان سامانه‌های مه‌نورد و یکی از افرادی بوده که در دوران شوروی برای سفر به ماه، آماده می‌شد و او را می‌توان از مطلع‌ترین افراد درباره این طرح، دانست. برزو به‌ مناسبت چهل وچهارمین سالگرد فرود انسان بر ماه در گفت‌و‌گو با او از سفر به ماه و نظر کارشناسانه‌اش پیرامون پیروزی آمریکایی‌ها در این مسابقه علمی و فنی پرداخته است.

«باغ وحش فضایی» هم عنوان گزارش دیگری است که در آن به پرتاب تازه ترین محموله زیستی روسیه به فضا پرداخته شده است.

در بهار امسال از پایگاه فضایی بایکانور قزاقستان، پرتابی به فضا انجام شد که طی آن، یک محموله زیستی فضایی در مدار زمین قرار گرفت. این محموله زیستی که «بیون.ام» نام دارد، حامل تعداد زیادی از جانوران اعم از خزندگان، حشرات، پستانداران کوچک و غیره بود و هدف از آن، انجام یک‌سری آزمایش‌های بیولوژیکی روی این جانوران در هنگام سفر به فضا، اعلام شد.

کپسول بیون که برخی آن را به یک باغ‌وحش فضایی تشبیه کرده‌اند، پس از انجام یک ماموریت 30 روزه، با موفقیت به‌زمین بازگشت.

در مطلب دیگری از تازه ترین شماره مجله آسمان شب هم با عنوان «شکارچی فضا» به فضاپیمای اوریون – نسل جدید سفینه‌های سرنشین‌دار ناسا – پرداخته شده است.

پس از بازنشستگی شاتل‌های فضایی، ناسا به طراحی و ساخت فضاپیمای جدیدی روی آورده است که قرار است نیازهای این سازمان فضایی را برای چندین دهه پاسخ دهد. فضاپیمای اوریون، نسل آینده فضاپیماهای سرنشین‌دار آمریکایی است و علاوه‌بر توانایی حمل و نقل فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی، نسخه‌های بهینه‌سازی شده آن قادر است فضانوردان را به ماه، مریخ و حتی سیارک‌ها ببرد.

علاوه بر این مطالب و گزارش‌ها، ده‌ها مقاله و مطلب خواندنی دیگر در بیست و ششمین شماره ماهنامه آسمان شب به چاپ رسیده که علاقمندان می‌توانند برای خرید آنلاین این نشریه به سایت www.forooshi.com مراجعه و یا در تماس با شماره 26411228، ماهنامه را تلفنی سفارش دهند تا نسخه خریداری شده به صورت رایگان با پست پیشتاز به نشانی آنها ارسال شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید