ابلاغ فهرست ۲۵۱ نشریه علمی نامعتبر خارجی از سوی وزارت علوم

http://www.callforpapers.ir/مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: فهرست ۲۵۱ نشریه نامعتبر بین‌المللی برای آگاهی محققان ایرانی به دانشگاه‌ها ارسال شده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir)، دکترمظفر شریفی گفت: بخش قابل توجهی از دستاوردهای پژوهشی محققان کشور به صورت مقالات علمی- پژوهشی به زبان انگلیسی در نشریات خارج چاپ می‌شود که انتشار این مقالات در نمایه‌های معتبر بین‌المللی، تعیین کننده رتبه علمی کشور ما هستند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از مقالات نیز در داخل کشور تولید می‌شود که در نشریات داخل به چاپ می‌رسند.

مدیرکل پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در طول سال‌های گذشته وجود داشت این بود که اخبار متعددی به دست ما می‌رسید که تعدادی از نشریات از سطح کمی و کیفی مطلوبی برخوردار نیستند و برای خیلی از این‌ نشریات تنها بحث پولی و مالی مطرح است.

دکترشریفی با اشاره به انتشار ناخواسته برخی مقالات ایرانی در نشریات نامعتبر گفت: طبیعی است که تعدادی از محققان ما نیز عمدتا ناخواسته و ناشی از عدم اطلاع از وضعیت این نشریات، مقالات خودشان را در این نشریات چاپ می‌کردند. این مقالات، اسناد بسیار خوبی بودند که قابلیت چاپ در مجلات بهتر را داشتند و حتی در نشریات خوب داخل کشور به چاپ می‌رسیدند.

وی افزود: ما این عارضه را شناسایی کردیم و تیمی برای شناسایی این نشریات در معاونت پژوهش و فناوری در وزارت علوم تشکیل شد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به استفاده از تجربیات دانشگاه‌ها در این زمینه تصریح کرد: اساتید و کارشناسان، بررسی این نشریات را در دستور کار خود قرار دادند و ما در این راه از تجربه دانشگاه‌ها نیز استفاده کردیم و این مساله به این دلیل بود که خیلی از دانشگاه‌ها به خودی خود در هیات ممیزه‌های خودشان در معاونت‌های پژوهشی به این موضوع آگاه بودند و مستقیما فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام داده بودند.

شریفی در توضیح اهداف کارگروه شناسایی نشریات نامعتبر تاکید کرد:این تیم اولا به منظور بررسی وضعیت نشریات خارجی و دوما برای ایجاد وحدت‌رویه و یکسان سازی برخورد با این موضوع در کشور و ضمنا برای اینکه یک فهرست کاملا کارشناسی شده‌ از نشریات معتبر ایجاد کنیم، فعالیت خود را آغاز کرد و در اواخر سال 91 نخستین فهرست شامل 52 مورد از نشریات نامعتبر ارائه شد.

وی افزود: پس از گردآوری فهرست اولیه در حال حاضر دو فهرست دیگر آماده شده و تعداد نشریات نامعتبر به 251 مورد رسیده که در این فهرست تعدادی از نشریات رژیم صهیونیستی نیز به عنوان نشریات نامعتبر قرار گرفته که این مساله برای همدردی با مردم مظلوم کشور فلسطین در نظر گرفته شده است.

شریفی در پایان با اشاره به ممنوعیت چاپ مقالات علمی ایرانی در نشریات نامعتبر خاطرنشان کرد: چاپ مقالات علمی ایرانی در نشریات نامعتبر ممنوعیت دارد و محقق ممکن است مقاله‌اش را در این نشریات چاپ کند اما در امتیازدهی و ارتقای سالانه امتیازی برای او در نظر گرفته نمی‌شود، هر چند این ممنوعیت برای مقالاتی که قبل از صدور فهرست نشریات نامعتبر چاپ شده‌اند، لحاظ نمی‌شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید