کارشناسی 150 طرح‌ اختراعی در پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی

http://www.callforpapers.ir/رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در بازدید از پژوهشکده مکانیک گفت: دفتر ریاست سازمان بر روی تمامی محققان و پژوهشگرانی که کارهای بزرگ انجام می‌دهند همیشه باز است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) در دیدار رئیس و کارکنان پژوهشکده مکانیک با دکتر اکبری گزارشی از اهم فعالیت‌های صورت گرفته در پژوهشکده مکانیک ارائه شد.

دکتر فرحانی رئیس پژوهشکده مکانیک در این خصوص گفت: این پژوهشکده متشکل از 4 گروه علمی طراحی ماشین و مکاترونیک، فناوری تبدیل انرژی و محیط زیست، مکانیک هوافضا و حرارت و سیالات تشکیل شده‌ است.

وی از اجرای پروژه‌های کلان ملی در این پژوهشکده خبر داد و افزود: در زمینه کاهش مصرف انرژی و تجهیزات انرژی‌بر پرمصرف و نیز بهینه‌سازی مصرف انرژی در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و تهویه مطبوع و مشعل‌ها پروژه‌های کلان ملی در این پژوهشکده تعریف شده‌ است.

رئیس پژوهشکده مکانیک در ادامه یادآور شد: درخصوص طرح‌ها، خرید تجهیزات و راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها اقدامات خوبی انجام شده از جمله راه‌اندازی آزمایشگاه‌های پمپ‌های آب گریز از مرکز که با مشارکت مرکز ملی تحقیقات آیرودینامیک انجام شده است.

وی در ادامه یادآور شد: پروژه طراحی، ساخت و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های سیستم‌های تهویه مطبوع و احداث آزمایشگاه مرجع برای استاندارد 10306 درحال راه‌اندازی است.

 

دکتر فرحانی از جلب حمایت برخی ارگان‌ها چون وزارت نیرو و موسسه استاندارد ایران خبر داد و افزود: از دیگر فعالیت‌های حمایتی پژوهشکده کارشناسی 150 طرح‌ اختراعی است که توسط کارشناسان و اعضای هیئت علمی انجام شده‌ است. همچنین طی این مدت مجوز انتشار 2 فصلنامه علمی پژوهشی مهندسی مکانیک را اخذ و موفق به برگزاری 2 کارگاه آموزشی در این حوزه شده‌ایم.

وی درباره اهمیت ایجاد قطب علمی و برندسازی در این پژوهشکده اظهار کرد: در همین راستا و با توجه به توانایی‌های پژوهشکده مکانیک و وجود زیرساخت‌های موجود در این زمینه، پتانسیل‌های لازم برای این امر وجود دارد که می‌توان به 2 زمینه موجود از جمله طراحی ساخت و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع بهینه‌سازی انرژی و طراحی و ساخت تونل‌های باد عمودی و افقی اشاره کرد.

اکبری ضمن بازدید از آزمایشگاه‌ها و تجهیزات موجود در پژوهشکده گفت: از این پس برای اطلاع از روند پیشرفت کارها، بررسی و تبادل نظر پیرامون وضعیت موجود و رفع موانع و مشکلات ماهی یک‌بار به صورت دوره‌ای در هریک از پژوهشکده‌ها حضور خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: دفتر رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بر روی تمام محققان و پژوهشگران کشور که کارهای بزرگ انجام می‌دهند باز است و به معاونت توسعه فناوری اختیار تام داده شده‌ است که تمام کارهای مربوط به پروژه‌ها به سرعت پیش برود و هیچ محققی به‌خاطر وجود مسائل و مشکلات مالی کارش را متوقف نکند.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران یادآور شد: این پژوهشکده با داشتن محققان بزرگ و طراز اول کشور باید پروژه‌های چندین میلیاردی و درآمدزایی داشته باشد.

وی بر ضرورت ایجاد سیستم در این پژوهشکده تاکید کرد و گفت: با ایجاد یک سیستم کارآمد و موفق در هر یک از پژوهشکده‌ها می‌توان سطح سازمان را به درجه درآمدزایی قابل قبولی رساند و موانع و مشکلات را به حداقل ممکن رساند.

وی با اشاره به مشکلات در پیش روی کشور اظهار کرد: باتوجه به مشکلات به‌وجود آمده در تامین منابع در کشور باید به سمتی پیش برویم که خودمان بتوانیم سازمان را اداره کنیم و حتی برای تامین حقوق پرسنل و محققان قدم برداریم.

اکبری ضمن ابراز امیدواری در جهت حل موانع موجود گفت: امید است به زودی به سمت خودکفایی در تمام ابعاد آن برویم و برای جبران این نقیصه‌ها هر ماه در پژوهشکده‌ها حضور خواهیم داشت تا در تمام بخش‌های سازمان شاهد دگرگونی‌های اساسی باشیم.

تربیت دانشجویان کیفی و الگو و برند، مشارکت در جذب طرح‌ها با سایر مراکز تحقیقاتی و با محوریت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، جذب طرح‌های کلان و ملی با تاکید بر استفاده‌کنندگان نهایی برای طرح‌ها، سهیم شدن تمام پرسنل پژوهشکده‌ها از مجریان طرح تا تکنسین‌ها و سایر عوامل، تجاری‌سازی و فروش طرح‌ها، اجرای تمام طرح‌ها و پروژه‌ها از بدو تاسیس پژوهشکده به‌صورت ماکت برای نمایشگاه‌ طرح‌ها در سازمان و تاکید بر به‌روزرسانی سایت فارسی و انگلیسی سازمان از توصیه‌های دیگر رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در این دیدار بود.

اکبری همچنین از آزمایشگاه‌های فناوری مکاترونیک، فناوری تبدیل انرژی و محیط زیست، فناوری مواد و ساخت و فناوری تجهیزات پزشکی، کارگاه ماشین افزار، ساخت و تولید، آزمون توربین‌های آبی، طراحی ماشین هیدرولیک، تونل باد، مشعل‌های دمنده، ارتعاشات، پکیج یونیت، تست موتور، مکاترونیک، تست مواد فضایی و مرکز ملی آزمون و تحقیقات سیستم‌های تهویه مطبوع و تونل باد افقی بازدید کرد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید