تهیه فهرست 90 پایگاه‌ معتبر نمایه نشریات در وزارت علوم

http://www.callforpapers.ir/مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم از تهیه فهرست پایگاه‌های معتبر نمایه نشریات علمی خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر مظفر شریفی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به تصمیم معاونت پژوهشی وزارت علوم مبنی بر اعلام پایگاه‌های نمایه نشریات معتبر گفت: در طول سال های گذشته، چاپ مقاله در نشریات تحت پوشش ISI بسیار مطرح بوده است به طوری که این مقاله نقش اصلی را در وزارت علوم برای تشویق، ارتقاء، ترفیع و پذیرش متخصصان حوزه‌های گوناگون ایفا می‌کرد.

به گفته وی، پایگاه ISI منبع نمایه بسیاری از نشریات معتبر دنیاست اما ممکن است بسیاری از نشریات تخصصی در پایگاه‌های دیگری نمایه شوند که سبک و سیاق متفاوتی با ISI دارند.

شریفی معتقد است که بسیاری از نشریات تخصصی سبک مقالات ISI را نمی‌پسندند که این دلیل بر نامعتبر بودن آنها نیست و چه بسا مولفان معتبری که مقالات خود را در نشریات نمایه شده در پایگاه‌های غیر از ISI به چاپ می‌رسانند.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه تهیه فهرست پایگاه‌های معتبر از چندی پیش در این وزارتخانه آغاز شده است، گفت: تاکنون 90 پایگاه نمایه نشریات علمی شناسایی و فهرست شده‌اند اما اطلاع دقیقی از تعداد نشریاتی که تحت حمایت این پایگاه‌ها قرار دارند، در دست نیست.

قرار است با تهیه این فهرست، دامنه نشریاتی که متخصصان کشور می‌توانند برای ترفیع، ارتقا، تشویق و یا ادامه تحصیل در آن مقاله چاپ کنند، گسترش خواهند یافت.

به گفته شریفی برای گسترش این پایگاه منع آیین‌نامه‌یی وجود ندارد چرا که در آیین‌نامه‌های ترفیع و ارتقاء از چاپ مقالات در نشریات پایگاه‌های معتبر به عنوان ملاک نام برده شده است و از اسامی پایگاه‌ها خبری نیست.

وی با اشاره به اینکه تهیه فهرست دید واقع‌بینانه‌ای نسبت به پایگاه‌ها ایجاد می‌کند، تصریح کرد: بهتر این است که با الحاقیه‌ای به آیین‌نامه‌های اجرایی این موضوع مشخص شود که منظور از پایگاه‌های معتبر نمایه نشریات، اسامی پایگاه‌های مشخص شده در فهرست معاونت پژوهشی وزارت علوم است.

به گفته شریفی، این فهرست زیر نظر یک کمیته در وزارت علوم با همراهی یک کار گروه علم سنجی تهیه می‌شود که برای تکمیل آن از نظرات متخصصان نیز بهره گرفته شده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید