دستیابی محققان کشور به فناوری تولید پیچ‌های نانو بایوتکنولوژی

http://www.callforpapers.ir/محققان مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و ترومای دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد به فناوری و دانش علمی تولید پیچ‌های نانو بیوتکنولوژی دست یافتند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر محمدحسین ابراهیم‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به این که‌ نانوبیوتکنولوژی یکی از مهمترین طرح‌های تحقیقاتی مرکز بوده است، گفت: به همت اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و فردوسی در رشته پلیمر توانستیم به دانش علمی تولید پیچ‌های نانو دست پیدا کنیم که اتفاق بزرگی در تولیدات پزشکی کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان این که مراحل ثبت اختراع پیچ‌های بایو رو به اتمام است، خاطرنشان کرد: اگر این طرح به نتیجه نهایی برسد، می‌تواند کشور را به عنوان تولید کننده پیچ نانو بایوتکنولوژی مطرح کند و حتی به مرحله صادرات برسد و در صورت سرمایه‌گذاری برای تولید این پیچ‌ها می‌توان کشور را از واردات پیچ‌های فلزی که در جراحی‌های ارتوپدی کاربرد زیادی دارد، بی‌نیاز کرد.

پیچ‌های بایو طی مدت دو تا سه سال در بدن جذب می‌شوند

ابراهیم‌زاده با بیان این که پیچ‌های بایو با استفاده از پلیمرهای قابل جذب ساخته می‌شوند که عوارض پیچ‌های فلزی را کمتر و حتی حذف می‌کنند، افزود: این پیچ‌ها طی مدت زمان دو تا سه سال در بدن جذب می‌شوند و در صورت استفاده از پیچ‌های بایو، دیگر نیازی به جراحی مجدد برای برداشتن پیچ‌های فلزی نیست و به این ترتیب دردهای مربوط به این نوع پیچ نیز در بدن بیمار حذف می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر این طرح تحقیقاتی مهم در مرحله انجام تست‌های نهایی استاندارد پیچ‌های بایو است و پیش‌بینی ‌می‌شود سالانه 500 هزار پیچ در کشور مورد نیاز باشد.

 

امکان تولید نوعی استخوان بزودی فراهم می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و ترومای دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد همچنین از ساخت نوعی کامپوزیت برای بافت استخوان مصنوعی خبر داد و اظهار کرد: تا کنون از این طرح دو مقاله منتشر کرده‌ایم و در صورت به نتیجه رسیدن، امکان تولید نوعی استخوان با ترکیبات نشاسته و فناوری نانو فراهم می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و ترومای دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد با بیان این که هیچ جراحی ارتوپدی نیست که در مراکز درمانی مشهد انجام نشود و نیاز به ارجاع نداریم، گفت: تمامی خدمات مورد نیاز بیماران و جراحی‌های تعویض مفاصل و آسیب‌های ترومایی و … با تکنیک‌ پیشرفته و توانمندی بالا در مشهد انجام می‌شود و می‌توان گفت دانش فنی مرکز تحقیقات ترومای علوم‌ پزشکی مشهد با مراکز تحقیقاتی دنیا رقابت می‌کند.

راه‌اندازی دوره‌های فلوشیپ تا پایان امسال در مشهد

ابراهیم‌زاده از راه‌اندازی دوره‌های فلوشیپ در رشته‌های ترومای پیشرفته، جراحی ستون فقرات و جراحی زانو و آرتروسکوپی تا پایان امسال در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد خبر داد و تصریح کرد: مشهد دومین دانشگاه کشور برای آموزش دوره‌های فلوشیپ خواهد بود و به این ترتیب به ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی و درمان گروه ارتوپدی دانشگاه کمک مؤثری می‌شود.

بعد از علوم‌پزشکی تهران، دومین بانک استخوان در مشهد راه‌اندازی می‌شود

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی بانک استخوان در علوم‌پزشکی مشهد گفت: بعد از علوم‌پزشکی تهران، دومین بانک استخوان در مشهد راه‌اندازی می‌شود و این درحالیست که حداقل یک دهه است که پیوند استخوان بصورت روتین در علوم‌پزشکی مشهد انجام می‌شود و در مجموع ایران جزو پیشرفته‌ترین کشورها در پیوند اعضاست که روال قانونی و شرعی این موضوع را حل کرده است.

ابراهیم زاده درباره استفاده از امکان گردشگر سلامت گفت:‌ با توجه به اینکه در مجاورت کشورهای آسیایی ، افغانستان ، کشورهای عربی هستیم ، پتانسیل خوبی برای درمان این بیماران داریم که علاوه بر ارز آوری برای کشور ، هزینه اقتصادی زیادی به این بیماران تحمیل نمی شود.

مرکز تحقیقات ارتوپدی مشهد تنها مرکزی است که موافقت اصولی وزارتخانه را دارد

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: این مرکز دومین مرکز تحقیقاتی تروما در کشور است که سه سال پیش با موافقت شورای پژوهشی دانشگاه و پشتکار فراوان اعضای هیأت‌علمی گروه ارتوپدی توانست موافقت اصولی وزارت بهداشت را بگیرد و تنها مرکز ارتوپدی است که موافقت اصولی وزارتخانه را دارد.

ابراهیم‌زاده درباره علت راه‌اندازی مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی در مشهد گفت: بدلیل تروماهای حاصل از تصادفات و آسیب‌های ورزشی و آرتروز مفاصل و ستون فقرات، این نیاز احساس شد که بصورت سیستمی، مرکز تحقیقاتی تأسیس شود و درباره این موضوعات بررسی‌هایی صورت گیرد.

انجام یکصد طرح تحقیقاتی کاربردی در مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی مشهد

وی از انجام یکصد طرح تحقیقاتی کاربردی به همت اعضای هیأت علمی و کارشناسان در مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و ترومای علوم‌پزشکی مشهد خبر داد و اظهار کرد: حاصل این طرح‌ها، انتشار 30 مقاله ISI و اندکس شده در مجامع علمی است که در ارتقای وضعیت پژوهشی دانشگاه و رشته ارتوپدی نقش مهمی داشته است.

دانشیار دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد افزود: علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی، توانستیم طی مدت فعالیت مرکز تحقیقات، شش ثبت اختراع نیز داشته باشیم که برخی از آنها در حال بررسی در سطح بین‌المللی است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید