طراحی نرم‌افزار ضد سرقت علمی ادبی در کشور

http://www.callforpapers.ir/نرم‌افزار ضد سرقت علمی- ادبی آراد و موتور جستجوی طرلان به همت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی و ساخته شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر محمود شیخ زین‌الدین، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اعلام این خبر اظهار کرد: امروزه سرقت از منابع علمی- ادبی یکی از مشکلات جوامع دانشگاهی، سازمان‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی کشور است.

وی با بیان اینکه الگوهای سرقت­های علمی- ادبی را می­‌توان به چهار دسته تقسیم کرد، افزود: کپی برداری که در آن عین سند و یا قسمتی از آن از منابع الکترونیکی کپی می­‌شود، بازنویسی که در آن قسمتی از یک سند الکترونیکی بازگو و بازنویسی می­‌شود، ترجمه که در آن کپی کننده قسمتی از یک سند را از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کرده و مورد استفاده قرار می­‌دهد و ترکیبی از هر سه مورد سرقت علمی- ادبی فوق در سند استفاده می­‌شود.

رییس این مرکز علم و فناوری ادامه داد: در میان روش­‌های فوق، کپی‌برداری بدترین نوع سرقت علمی- ادبی است که در آن بدون هیچ صرف انرژی، اقدام به استفاده بدون مجوز از منابع دیگران می­‌شود.

وی با بیان اینکه هدف نرم‌افزار آراد (فرشته نگاهبان) یافتن درصد مشابهت یک مستند الکترونیکی با سایر منابع الکترونیکی است، عنوان کرد: نرم­‌افزار آراد پس از استخراج الگوهای سرقت علمی- ادبی، از یک موتور جستجوی توزیع شده به نام طرلان (پرنده شکاری) استفاده می­کند، تا الگوهای سرقت علمی- ادبی در سایر منابع الکترونیکی ردگیری شود.

شیخ زین‌الدین، دارا بودن موتور جستجوی مستقل و توزیع‌شده مبتنی بر زیرساخت محاسبات ابری، پشتیبانی از زبان‌های مختلف در متون نظیر فارسی، انگلیسی، عربی، آلمانی، فرانسوی و غیره، قابلیت اتصال به منابع و کتابخانه‌های دیجیتال با فرمت­های مختلف، امکان ارائه گزارش‌های مدیریتی و کاربری در مورد انواع سرقت­های صورت گرفته و تعریف موجودیت­های سازمانی نظیر دانشگاه، دانشکده، مجله، استاد، دانشجو و غیره را از جمله امکانات موجود این نرم‌افزار دانست.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید