سمینار آموزشی تحت وب «سرقت علمی»

http://www.callforpapers.ir/سمینار آموزشی تحت وب «سرقت علمی» از سری وبنیارهای نیازهای حوزه پژوهش، 13 مردادماه امسال از سوی ستاد نانو برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) در این وبینار که توسط دکتر زهرا بطحایی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس تدریس می‌شود، مباحثی همچون تعریف، مصادیق، راهکارهای اجتناب، پیشگیری و تشخیص سرقت علمی ارائه می‌شود.

پرسش‌های «ناراستی‌های اخلاقی در امر پژوهش و نگارش دست یافته‮‌ها کدامند؟ و سرقت علمی چیست؟»، «آیا کپی کردن نوشته، ایده، کار و داده‌های دیگران، مصداق سرقت علمی است؟»، «چگونه به فکر و ایده، یافته‮‌ها و نوشته‌های دیگران یا خودمان در متون استناد کنیم، ولی مرتکب سرقت علمی نشویم؟»، «چگونه دیگران را نسبت به اهتراز از سرقت علمی آگاهی دهیم؟»، «چگونه سرقت علمی را در نوشته‌ها و مقالات تشخیص دهیم؟» و «جوامع علمی دیگر با این مسئله چه طور برخورد می‌کنند؟» از جمله مسائل پیش رویی هستند که از گذشته نیز مد نظر محققان و نویسندگان بوده‌اند، اما با گسترش اینترنت و افزایش دسترسی به متون علمی و افزایش امکان کپی و بارگذاری، همین طور افزایش امکان تشخیص، بیشتر مطرح شده‌اند.

بر اساس اعلام ستاد نانو، در این وبینار در نظر است تا با پرداختن به موارد فوق و در راستای شعار «پیشگیری بهتر است از درمان»، در این مساله اخلاقی نیز با آگاه سازی پژوهشگران و نویسندگان، از بروز و شیوع این تخلف جلوگیری شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از این مبحث به پایگاه اینترنتی iranwebinar.com/users/login مراجعه و ثبت‌نام کنند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید