برگزاری سمینار باستان شناسی در سفارت ایران در توکیو

http://www.callforpapers.ir/سیزدهمین سمینار باستان شناسی ایران در سفارت اسلامی ایران در توکیو برگزار شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) در این سمینار بیش از 70 نفر از محققان و اساتید دانشگاه‌های توکیو، کانازاوا، اوساکا، چیکوشی جوگاکوئن، کوکوشیکان، تنری، توکای، اعضای انجمن تبادلات فرهنگی ایران و ژاپن، مرکز فرهنگی خاورمیانه‌یی ژاپن، موزه شرق توکیو و علاقمندان فرهنگ و تمدن ایران زمین حضور داشتند.

رضا نظر آهاری، سفیر ایران در توکیو در آغاز این مراسم در سخنانی با اشاره به پیشینه مناسبات فرهنگی دو کشور که به بیش از 1500 سال قبل باز می‌گردد، اظهارکرد: آثار فرهنگی ایران که در موزه‌های مختلف ژاپن به‌ویژه موزه شوسواین (Shosoin) در پایتخت تاریخی ژاپن در شهر نارا موجود است، به خوبی موید قدمت تاریخی روابط دو کشور است.

سفیر کشورمان در ژاپن افزود: دو تمدن کهن و بزرگ ایران و ژاپن در دو سوی غرب و شرق آسیا از اشتراکات فرهنگی زیادی برخوردارند که این امر ظرفیت های زیادی را در راستای توسعه هر چه بیشتر مناسبات دو کشور در حوزه های مختلف فراهم آورده است. در حوزه باستان شناسی خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط وجود دارد و وظیفه ما این است که به‌کارگیری عنصر ابتکار و خلاقیت، زمینه شکوفایی بیش‌تر آن‌ها را فراهم آوریم.

نظرآهاری در ادامه سخنان خود اظهارکرد: یکی از مسیرهای مهم آشنایی با ابعاد مختلف فرهنگ و تمدن هر کشور، مطالعه و کنکاش در پیشینه تاریخی آن کشور است و در این راستا انجام تحقیقات باستان‌شناسی ما را هرچه بیش‌تر به میزان عمق و بزرگی تمدن کشورها آشنا می‌کند.

سفیر کشورمان در توکیو در این سمینار با تقدیر از محققان و فعالان ژاپنی عرصه باستان‌شناسی در نقاط مختلف ایران، ابزار امیدواری کرد سطح همکاری‌های دو کشور در این حوزه توسعه یافته و در آینده به اجرای پروژهای بزرگ‌تر باستان‌شناسی در ایران منجر شود.

در این سمینار باستان‌شناسان ژاپنی درباره اشیاء قدیمی ایرانی در موزه سانکوکان دانشگاه تنری ژاپن، دوره نوسنگی در مناطق مختلف شمالی ایران در حاشیه دریای خزر و ظروف شیشه‌یی متعلق به دوره ساسانیان آخرین یافته‌های تحقیقاتی خود را ارائه کردند که با استقبال شرکت‌کنندگان در سمینار و علاقمندان فرهنگ ایران مواجه شد.

برگزار کنندگان این سمینار هدف از برگزاری آن را معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران به مردم ژاپن و گسترش مناسبات میان دو کشور عنوان کردند. این سمینار سیزدهمین سمینار باستان شناسی ایران است که توسط برگزار کنندگان ژاپنی ساماندهی شده و از این تعداد 10 سمینار در سفارت ایران در توکیو برگزار شده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید