شرح سعید حمیدیان بر حافظ منتشر شد

http://www.callforpapers.ir/چهار جلد شرح سعید حمیدیان بر غزل‌های حافظ منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) با چاپ چهار جلد شرح سعید حمیدیان بر غزل‌های حافظ، شرح و تفسیر این استاد دانشگاه بر شعرهای حافظ به پایان رسید. این دوره‌ی چهارجلدی را اخیرا نشر قطره منتشر کرده است. پیش‌تر جلد نخست از این مجموعه منتشر شده بود.

این پژوهشگر ادبیات فارسی شرحش بر غزل‌های حافظ را با بیان و رویکردی نو معرفی می‌کند و می‌گوید: این مجموعه شرح مانند دیگر شرح‌های نوشته‌شده بر غزل‌های حافظ ‌ به صورت سنتی نیست. در این شرح من نیامده‌ام به صورت سنتی هر بیت از غزل‌ها را بدون در نظر گرفتن کلیت غزل مانند دیگران بررسی کنم، بلکه تاحدی که امکان داشته است، سعی کرده‌ام کل شعر، ابیات و اجزا را بررسی کنم. این شرح بر اساس تصحیح پرویز ناتل خانلری است، ولی به تفاوت‌های موجود در تصحیح علامه قزوینی نیز اشاره کرده‌ام.

به گفته‌ی او، تألیف این شرح چندجلدی بر غزل‌های حافظ از حدود 30 سال پیش آغاز شده و او در سال‌های متمادی و در فرصت‌های مختلف بر غزل‌های حافظ شرح نوشته و در این مدت واژه‌های دشوار معنی شده است، اصطلاح‌ها مورد توجه قرار گرفته و بررسی شده است و ربط و پیوند بیت‌ها در غزل به لحاظ ساختاری و مضمونی مورد مداقه قرار گرفته است.

ترجمه‌ی داستان بلند «سه خواهر» و رمان «ایوانف» از آنتوان چخوف، رمان «دنیای قشنگ نو» از آلدوس هاکسلی، «درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی»، «آرمان‌شهر زیبایی» (درباره‌ی آثار نظامی گنجه‌یی)، «در ادب پارسی» (مجموعه‌ی 21 مقاله) و «سعدی در غزل» از دیگر آثار سعید حمیدیان هستند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید