اجباری بودن ثبت پایان‌نامه در «گنجینه علمی ایرانیان» برای فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی

http://www.callforpapers.ir/سرپرست مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران گفت: فارغ‌التحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی منوط به ثبت پایان‌نامه آنها در پایگاه تمام‌متن پایان‌نامه‌های کشور (گنجینه علمی ایرانیان) است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) سید ابراهیم عمرانی در مراسم رونمایی از پایگاه تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با تعداد زیادی از مؤسسات آموزش عالی، خاطرنشان کرد: از این پس فارغ‌التحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تمامی مراکز طرف قرارداد با مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایرانیان به ثبت پایان‌نامه‌ آنها در وب‌سایت پایان‌نامه‌ها منوط خواهد بود.

به گفته وی، این پایگاه هم‌اکنون برای ثبت پایان‌نامه‌ها، پروپوزال‌ها و پیشنهادها آماده است و افراد با مراجعه به سایت و دریافت یک کد رهگیری می‌توانند پایان‌نامه خود را آپلود کنند تا پس از تأیید از سوی نماینده دانشگاه، فارغ‌التحصیلی آنها از سوی مرکز تحصیلی اعلام شود.

 عمرانی ادامه داد: شیوه‌نامه اجرای کار در این پایگاه به تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات طرف قرارداد ارسال شده است و از آنجا که ضرورت دارد یک مرکز در کشور نسخه چاپی تمامی پایان‌نامه‌های کشور را نگهداری کند، یک نسخه چاپی نیز از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دریافت خواهد شد.

به گفته وی دریافت نکردن نسخه چاپی دانشجویان تنها به این شرط است که هیأت امنای دانشگاه محل تحصیل آنها مصوب کرده باشد که نسخه چاپی پایان‌نامه نیاز نیست.

رییس مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایرانیان با اشاره به اینکه 161 مرکز برای ثبت پایان‌نامه‌های خود با مرکز اطلاعات علمی تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند، اظهار کرد: با تجمیع شعبه‌های مختلف دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی می‌توان گفت که 90 دانشگاه از سراسر کشور از این پایگاه استقبال کرده‌اند که امیدواریم این طرح به تمامی دانشگاه‌های کشور گسترش یابد.

ثبت 116 هزار و 501 پایان‌نامه در گنجینه علمی ایرانیان

عمرانی با تأکید بر اینکه پایان‌نامه‌های ثبت شده در این پایگاه باید از سوی دانشگاه محل تحصیل تأیید شود، گفت: افزون بر این تأییدیه، مجاز بودن پایگاه برای به اشتراک‌گذاشتن اطلاعات و میزان این اشتراک‌گذاری به تفاهم‌نامه دانشگاه با مرکز بستگی دارد.

وی ادامه داد: در دوره جدید نظام ثبت پایان‌نامه‌ها 116 هزار و 501 پایان‌نامه در این پایگاه ثبت شده که تا کنون 97 هزار و 405 پایان‌نامه از سوی دانشگاه‌ها تأیید شده است. همچنین بیش از 30هزار پروپوزال ثبت‌شده نیز از سوی دانشگاه‌ها تأیید شده است.

دانشگاه تربیت مدرس، رکورددار ثبت پایان‌نامه

به گفته رییس مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران از سال 1387 به بعد که نظام ثبت پایان‌نامه‌ها در این مرکز تغییر کرده، دانشگاه تربیت مدرس رکورددار ثبت پایان‌نامه بوده است.

هم‌اکنون تعداد پایان‌نامه‌های ثبت شده این دانشگاه بالغ بر دو هزار و 383 پایان‌نامه است.

تدوین شیوه‌نامه ثبت پایان‌نامه در کمیسیون نظام اطلاع‌رسانی علم و فناوری

عمرانی با اشاره به فعالیت کمیسیون نظام اطلاع‌رسانی علم و فناوری و تولیدات علمی، گفت: شیوه‌نامه، روش ثبت، پردازش و اشاعه پایان‌نامه‌ها در این پایگاه از سوی این کمیسیون تدوین شده است.

وی افزود: پس از تصویب این شیوه نامه از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، متولی اجرای آن مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران وابسته به پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران تعیین شد و ابلاغیه آن نیز به تمامی دانشگاه‌های سراسر کشور رسید.

به اعتقاد رییس مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایرانیان، این شیوه‌نامه با هدف دسترسی آزاد به تمامی منابع علمی و اجتناب از کار تکراری تدوین شده است.

عمرانی در پایان خاطرنشان کرد: راه‌اندازی پایگاه تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی کشور حاصل کار 55 ساله تمامی دست‌اندرکاران مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایرانیان است که تا کنون کارهای مهمی چون ثبت پایان‌نامه‌ها، تهیه بانک چکیده مقالات همایش‌ها، گزارش‌های دولتی و مقالات علمی و بانک‌های موضوعی را برعهده داشته‌اند.

به اعتقاد او تدوین اصطلاح‌نامه‌های موضوعی از مهم‌ترین فعالیت‌های مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایرانیان تا کنون بوده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید