کتاب مبانی طراحی ساختمان‎های بلند منتشر شد

http://www.callforpapers.ir/جامع‎ترین کتاب در زمینه طراحی ساختمان‎های بلند با عنوان “مبانی طراحی ساختمان‎های بلند” تالیف پروفسور محمود گلابچی و دکتر محمدرضا گلابچی منتشر شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) کتاب مبانی طراحی ساختمان‎های بلند که توسط تالیف گردیده است بوسیله انتشارات دانشگاه تهران در 840 صفحه با تصاویر متعدد و چاپ رنگی منتشر شد.

نیاز روزافزون جوامع و شهرهای بزرگ به ساختمان‎های بلند و تحولات سریع در زمینه طراحی معماری، سیستم سازه‎ای و تکنولوژی‎ اجرای ساختمان‎های بلند ، تدوین منابعی علمی جامع در زمینه طراحی معماری و مهندسی این ساختمان‎ها با استفاده از آخرین یافته‎های علمی امروز جهان در زمینه‏های معماری، سازه، تاسیسات، ترافیک، طراحی شهری، پایداری و معماری سبز، چالش‎های پیش رو و ساختمان‎های بلند آینده را بیش از پیش ضروری ساخته است.

به گزارش بنانیوز ، کتاب “مبانی طراحی ساختمان‎های بلند” به‎منظور پاسخ به چنین نیازهایی و آشنایی طراحان، معماران، مهندسان عمران با مبانی طراحی ساختمان‎های بلند تدوین گردیده و شامل پیش‎گفتار، ده فصل، چهار پیوست و ضمائم دیگری است. این کتاب می‏تواند به عنوان یک کتاب مرجع در زمینه طراحی معماری و سازه ساختمان‎های بلند و برج‎های مخابراتی ، همچنین مفاهیم پایداری و نیز تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و ایمنی ساختمان‎های بلند مورد استفاده معماران و مهندسان قرار گیرد.

فصل اول کتاب به تعریف ساختمان بلند وتاریخچۀ ساختمان‏های بلند در ایران و جهان اختصاص دارد. موضوع فصل دوم کتاب بارهای وارد بر ساختمان‎های بلند می‏باشد. در این فصل تقسیم بندی کلی بارهای وارد برساختمان بیان شده و انواع نیروهای وارد بر یک ساختمان بلند از جمله نیروهای جانبی مانند باد و رلرله مورد بررسی قرار می‏گیرد. فصل سوم به موضوع بسیار مهم و گسترده سازه‌ ساختمان‌های بلند اختصاص دارد و انواع سازه‎های متداول و غیرمتداول ساختمان‏های بلند مورد بحث و بررسی دقیق و تفصیلی قرار می‏گیرد. فصل چهارم به اصول طراحی معماری ساختمان‎های بلند اختصاص دارد و معیارهای طراحی معماري در طراحی ساختمان‏هاي بلند و نیز مفاهیم موثر بر طراحی فضاهای داخلی ساختمان‏های بلند مورد بحث و بررسی قرار می‏گیرد.

موضوع فصل پنجم تاثیر عوامل انسانی، اجتماعی و محیطی بر طراحی ساختمان‎های بلند می‏باشد. در این فصل نظرات مطرح در ارتباط با ساختمان‏های بلند، مشكلات ساختمان‎هاي بلند، ضرورت‎ها وشرايط ساخت ساختمان‎هاي بلند، معيارهاي فرهنگي، اجتماعي و رواني در طراحي ساختمان‏هاي بلند مسکونی و نیز معیارهای شهرسازی در طراحی این ساختمان‎ها به‎تفصیل بیان می‏شود. فصل ششم کتاب به مسائل اجرایی و اقتصادی در طراحی ساختمان‎های بلند می‎پردازد. فصل هفتم کتاب به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی در ساختمان‎های بلند و ایمنی در برابر حریق و زلزله اختصاص دارد. در این فصل ا نقش تأسیسات مکانیکی و الکتریکی در ساختمان‎های بلند و نحوه تامین ایمنی در برابر حریق و نیز تامین مقاومت کافی در برابر زلزله در ساختمان‎های بلند به تفصیل بیان می‏شود.

فصل هشتم کتاب به ساختمان‎های بلند، مفاهیم پایداری و معماری سبز اختصاص دارد. در این فصل مفاهیم پایداری، معماری پایدار و معماری سبز مورد بحث و بررسی قرار گرفته و راهکارهای عمومی معماری پایدار و معماری سبز به تفصیل بیان می‏شود. موضوع فصل نهم کتاب ساختمان‎های بلند و چالش‏های آینده می‏باشد. در این فصل شهرهای جهان مورد بررسی قرار می‏گیرد و نگاه به آینده به عنوان یک ضرورت مطرح می‎شود. در فصل دهم مناره‏ها و برج‏های مخابراتی از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار گرفته‎اند. در اولین بخش این فصل سیر تحول مناره‎ها به تفصیل بیان شده و بسیاری از مناره‎های مهم و برجسته در تاریخ معماری جهان معرفی شده‎اند. در ادامه برج‏های مخابراتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته وده‎ها نمونه از بلند ترین و تاثیرگذارترین برج‏های مخابراتی دنیا معرفی شده‎اند. در انتهای هر فصل کتاب در انتهای هر فصل نمونه‎های موردی با هدف شناخت آخرین طرح‎های معماری و یافته‎های مهندسی در زمینه ساختمان‎های بلند ارائه می‎شود.

نمونه‎های موردی با هدف شناخت آخرین طرح‎های معماری و یافته‎های مهندسی در زمینه ساختمان‎های بلند ارائه می‎شود.

در بخش‎های بعدی کتاب منابع و مآخذ و کتاب‎شناسی و سپس پیوست‏های کتاب که شامل موارد زیر می‎باشد، قرار گرفته است.

خلاقیت و نوآوری در طراحی ساختمان‏های بلندیکصد ساختمان بلند دنیابیست ساختمان بلند آیندهساختمان‏های بلند در مقررات ملی ساختمان

واژه‏نامه انگلیسی به فارسی، واژه‏نامه فارسی به انگلیسی، اسامی ساختمان‏ها، مکان‏ها، مراجع و اشخاص و نمایه (فهرست موضوعی) بخش‎های بعدی کتاب می‎باشند. واژه‎نامه‎های انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی خوانندگان کتاب را با کلمات متداول در این زمینه و معادل آنها در زبان‎های فارسی و انگلیسی آشنا می‎نماید. فهرست نام ساختمان‏ها، مکان‏ها، مراجع و اشخاص و نمایه (فهرست موضوعی) امکان جستجوی نام‎ها و عناوین اصلی و مهم در کتاب را فراهم می‎سازد.

عناوین فصل‎های کتاب عبارتند از:

  • فصل اول: تاریخچۀ ساختمان‏های بلند
  • فصل دوم: بارهای وارد بر ساختمان‎های بلند
  • فصل سوم: سازه‌های ساختمان‌های بلند
  • فصل چهارم: طراحی معماری ساختمان‎های بلند
  • فصل پنجم: تاثیر عوامل انسانی، اجتماعی و محیطی در طراحی ساختمان‎های بلند
  • فصل ششم: مسائل اجرایی و اقتصادی در طراحی ساختمان‎های بلند
  • فصل هفتم: تاسیسات مکانیکی و الکتریکی، ایمنی در برابر حریق و زلزله
  • فصل هشتم: ساختمان‎های بلند، مفاهیم پایداری و معماری سبز
  • فصل نهم: ساختمان‎های بلند و چالش‏های آینده
  • فصل دهم: مناره ‏ها و برج‏های مخابراتی

علاقه‎مندان می‎توانند جهت تهیه کتاب به فروشگاه‎های انتشارات دانشگاه تهران (خیابان انقلاب، مقابل دانشگاه تهران) مراجعه نموده و برای خرید اینترنتی کتاب به سایت انتشارات دانشگاه تهران با آدرس http://press.ut.ac.ir/ مراجعه نمایند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید