دانشگاه تهران در میان 200 دانشگاه برتر حوزه آمار و تحقیق در عملیات

http://www.callforpapers.ir/طبق گزارش اخیر مؤسسه کیو اِس در رتبه­ بندی 2013 دانشگاه‌­های جهان، دانشگاه تهران در حوزه موضوعی «آمار و تحقیق در عملیات» (Statistics and Operational Research) جزو 200 دانشگاه برتر جهان شناخته شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) آمار و تحقیق در عملیات یکی از حوزه­ های موضوعی رده علوم اجتماعی در این نظام رتبه ­بندی به شمار می‌آید.

دانشگاه تهران در سال 2012 در حوزه ­های “ارتباطات و مطالعات رسانه” و “مهندسی عمران و سازه” و در سال 2011 در حوزه‌­های “آمار و تحقیق در عملیات” و “مهندسی عمران و سازه” جزو 200 دانشگاه برتر جهان در رتبه ­بندی کیو اِس شناسایی شده است.

اگرچه مؤسسه کیو اِس از اکتبر 2004 شروع به رتبه­ بندی کلی دانشگاه­های جهان کرده است، اما رتبه­ بندی موضوعی آن از سال 2011 و با رتبه­ بندی 26 حوزه موضوعی راه‌اندازی شد. البته، تعداد این حوزه ­ها در سال 2012 به 29 حوزه و در سال 2013 به 30 حوزه موضوعی رسیده است. رتبه­ بندی موضوعی امکان مقایسه و تحلیل­های عمیق­تر و جزئی‌تر را برای دانشجویان و اساتید فراهم می­‌کند.

اشتهار علمی دانشگاه­ها، اشتهار اساتید، میزان سرانه استناد به هر مقاله و شاخص H از جمله شاخص­هایی هستند که کیو اِس جهت رتبه­ بندی موضوعی دانشگاه­ها از آنها استفاده می­ کند. هرچند، شاخص اخیر- یعنی شاخص H- در ویرایش ­های قبلی این رتبه ­بندی استفاده نمی­ شده و برای اولین بار در ویرایش 2013 کیو اِس در رتبه­ بندی دانشگاه­ها تأثیرگذار بوده است. اطلاعات علم ­سنجی مورد نیاز این رتبه­ بندی نیز از نظام اسکوپوس اخذ می­ شود.

هنر و علوم انسانی (شش حوزه موضوعی)، مهندسی و فناوری (پنج حوزه موضوعی)، علوم زیستی و بهداشت (پنج حوزه موضوعی)، علوم طبیعی (شش حوزه موضوعی) و علوم اجتماعی (8 حوزه موضوعی) پنج رده موضوعی کلی هستند که در این رتبه­ بندی مطرح می­ شوند. در رتبه ­بندی موضوعی سال 2013 کیو اِس، نزدیک به 2860 دانشگاه در 30 حوزه موضوعی ارزیابی شده ­اند که به طور کلی 678 دانشگاه در میان 200 دانشگاه برتر جهان حداقل در یک حوزه موضوعی شناسایی شده­ اند. دانشگاه هاروارد در 10 موضوع، دانشگاه اِم ­آی­ تی در هفت موضوع، دانشگاه های برِکلی و آکسفورد هر کدام در چهار موضوع، دانشگاه کمبریج در سه موضوع و امپریال کالج لندن و دانشگاه یو سی داویس نیز هر کدام در یک موضوع جایگاه اول در 30 حوزه موضوعی را به خود اختصاص داده­اند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید