انجمن آمار ایران، جایزه «دکتر جواد بهبودیان» را اعطا می کند

انجمن آمار ایران با گرامی ‌داشت سال جهانی آمار برای حمایت از تحقیقات برتر و تشویق محققان جوان زیر 40 سال در زمینه آمار و احتمال، جایزه «دکتر جواد بهبودیان» را اعطا می‌کند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) بدین منظور هیات امنای جایزه برای اجرای دومین دوره این جایزه از تمام گروه‌های آموزشی مرتبط (گروه‌های آمار، ریاضی، اقتصاد، صنایع، کشاورزی، علوم انسانی و …) یا نهادهای آماری کشور دعوت کرده نامزدان دریافت جایزه را برای شرکت در این دوره جایزه محقق برتر تا پایان بهمن ماه 1392 به دبیرخانه جایزه معرفی کند.

دکتر جواد بهبودیان، استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز در زمره معدود افراد شاخص علم آمار در کشور است که تقریباً نزدیک به نیم قرن، صبورانه در راه اعتلای جامعۀ آماری، ترویج و گسترش علم آمار در دانشگاه ها و تربیت آماردانان، تلاش مجدانه ای داشته است.

به منظور تجلیل از مقام علمی و به پاس خدمات ارزندۀ این استاد و نیز تشویق پژوهش های اصیل آماری در بین جوانان کشور به پیشنهاد جمعی از شاگردان و دوستداران ایشان، انجمن آمار ایران بر آن شد که با حمایت خیران و پشتیبانی مسوولان کشور، جایزه ای را تحت عنوان جایزۀ «دکتر جواد بهبودیان»، هر دو سال یک بار در اختتامیه کنفرانس آمار ایران به برترین نویسندگان مقالات از میان محققین جوان اهدا کند. پیرو این تصمیم و با تصویب انجمن آمار ایران، مقدمات اعطای جایزه فراهم شد. سرمایۀ اولیۀ این جایزه از محل کمک های بخش آمار دانشگاه شیراز و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران تأمین شده است.

آئین نامة جایزه و دستورالعمل اجرایی در پایگاه الکترونیکی انجمن آمار ایران به نشانی www.irstat.ir قرار دارد.

برندة نخستین دوره جایزه در افتتاحیة دوازدهمین کنفرانس آمار ایران که در شهریور 1393 در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار می شود، معرفی و تقدیر می‌شود.

گفتنی است، استاد جواد بهبودیان در سال 1310 در شیراز متولد شد و تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در مدارس ابن سینا و سلطانی شیراز و دارالفنون تهران به اتمام رساند.

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ریاضی آغاز و در سال 1333 لیسانس ریاضی خود را از دانشکده علوم دانشگاه تهران و در همین سال لیسانس آموزش ریاضی را از دانشسرایعالی دانشگاه تهران اخذ کرد. سپس در سالهای 1337-1333 در دبیرستانه ای شیراز به عنوان دبیر ریاضی مشغول شد.

بهبودیان برای ادامه تحصیل در دوره های بالاتر در سال 1337 به عنوان بورسیه راهی کشور آمریکا شد و دوره کارشناسی ارشد آمار ریاضی را در دانشگاه میشیگان در سال 1340 با موفقیت به پایان رسانید و در سال 1343 موفق به کسب درجه دکتری آمار ریاضی در همان دانشگاه شد.

 

او فعالیت آموزشی خود را در سال 1343 با مرتبه استادیاری در بخش ریاضی سابق دانشگاه شیراز آغاز کرد و در سال 1347 به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت و با کسب امتیاز های پژوهشی و آموزشی لازم در سال 1351 به درجه استادی دانشکده ادبیات و علوم سابق دانشگاه شیراز دست یافت.

او تمام مدت در دانشگاه شیراز در مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به آمموزش و پژوهش مشغول بوده است.

دکتر بهبودیان در سال 1350 دانشیار مدعو دانشگاه کرولینای شمالی آمریکا، در سال 1355 استاد مدعو دانشگاه اتانفورد آمریکا و در سال 1367 استاد مدعو دانشگاه لون بلژیک بود.

وی، دروس آمار، احتمال و ریاضی را در مقطع مختلف تحصیلی تدریس کرده و دارای مقاله هایی در مجله های خارجی و ایرانی در زمینه آمار ریاضی، آموزش ریاضی به زبانهای انگلیسی و فارسی می باشد. همچنین چندین پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری را راهنمایی کرده و چند طرح پژوهشی را در دانشگاه شیراز به پایان رسانیده است.

دکتر بهبودیان ضمن انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به تألیف چند کتاب نیز پرداخته اند که از جمله آنها می توان به کتب آمار ناپارامتری، آمار و احتمال مقدماتی، آمار ریاضی، تصمیم آماری، رگرسیون، روش‌های ناپارامتری آمار و مثلث خیام- پاسکال (تألیف بهبودیان، بیات، تیموری) اشاره کرد.

وی در هیأت تحریریه مجله های «اندیشه آماری» انجمن آمار ایران، بولتن انجمن ریاضی ایران و گلچین ریاضی دانشگاه شیراز همکاری داشته است. در حال حاضر عضو هیأت تحریریه مجله علوم و فنون ایران (JIST, A)، مجله پژوهشی انجمن آمار ایران (JIRSS)، مجله علوم دانشگاه شهید چمران اهواز و مجله گستره ریاضی (JMEX) دانشگاه آزاد اسلامی شیراز می باشند. در ضمن Reviewer انجمن ریاضی آمریکا هم می‌باشد.

از فعالیتهای استاد در سمت اجرایی می توان به ریاست بخش ریاضی دانشگاه شیراز طی سالهای

1346 تا 1349، ریاست بخش ریاضی و آمار در سال‌های 1350 تا 1353، ریاست دانشکده ادبیات و علوم سابق دانشگاه در سالهای 1353 و 1354 و ریاست بخش آمار در سالهای 1374 تا 1377 اشاره کرد.

دکتر بهبودیان، عضو انجمن‌های ریاضی ایران و آمار ایران و از پایه گذاران این دو انجمن می باشد. او در سالهای 75-74 دبیر انجمن آمار بوده است. وی عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، انجمن ریاضی آمریکا (AMS)، مجمع ریاضی آمریکا (ASA)، انجمن آمار آمریکا (MAA)، مؤسسه آمار ریاضی آمریکا (IMS ) و انجمن آمار کشور های اسلامی نیز می باشند.

استاد بهبودیان، دبیر نخستین کنفرانس ریاضی ایران در دانشگاه شیراز در فروردین 1349، دبیر علمی نخستین کنفرانس آمار ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان در 1370 و دبیر علمی کنگره حاتم نی ریز در 1378 در نی ریز بوده است.

وی دارای دو فرزند پسر و دختر است که دارای تحصیلات دانشگاهی می باشند. دکتر دکتر بهبودیان از مهر ماه 1382 با درخواست خود، بازنشسته شده است، ولی همچنان در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز همکاری می کند

دکتر بهبودیان از مهر ماه 1382 استاد تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و مدیر گروه کارشناسی ارشد ریاضی این دانشگاه می باشد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید