محققان ایرانی موفق به بومی سازی اسكنر لیزری سه بعدی دندانپزشكی شدند

دكتر ‘مهتاب نوری’ استاد پژوهشكده لیزر دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینكه اسكنر طراحی شده از دقت مناسبی برخوردار است و با نمونه های مشابه خارجی رقابت می كند، افزود: برای استفاده صحیح ارتودنسی، شناسایی ناهنجاری های دندان ها ازطریق اندازه گیری با قالب های گچی حایز اهمیت است و از اسكنرها برای تهیه قالب های صحیح و سه بعدی استفاده می شود.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) به گفته دكتر نوری در زمان ثبت این دستگاه ( سال ۹۰) صرفا یك دستگاه اسكنرلیزری سه بعدی دندانپزشكی خارجی در كشور وجود داشت كه هزینه آن معادل ۱۵۰ هزار یورو برآورد شده بود. آلمان ، ایتالیا، ژاپن و آمریكا تولید كنندگان این دستگاه هستند.
كست ها یا قالب های گچی بخشی تفكیك ناپذیر در روند تشخیص و درمان ناهنجاری های دندان و فك با استفاده از ارتودنسی، پروتزهای دندانی و جراحی فك وصورت هستند كه در فرآیند های بالینی و پروژه های تحقیقاتی مورد استفاده زیاد هستند.
وی یادآور شد: ذخیره و نگهداری مدل های گچی چه از نظر هزینه و چه از نظر فضای مورد نیاز موجب بروز مشكل می شود. تهیه مدل های كامپیوتری سه بعدی از كست های دندانی می تواند در فرایند های تشخیص و طرح درمان به پزشكان یاری برساند و جانشین مناسبی برای كست های دندانی باشد.
نوری با بیان اینكه در این نوآوری از اسكنر لیزری سه بعدی برای تولید كست های سه بعدی استفاده شده است، گفت این دستگاه سه بعدی شامل دو دیود لیزری، دو دوربین CCD و مكانیك های مرتبط است. كست ها به وسیله دستگاه اسكنر لیزری خطی، اسكن می شوند و اطلاعات به وسیله دوربین هایCCD به صورت آنالوگ دریافت می شوند.
وی در توضیح بیشتر این روش كار اسكنر سه بعدی گفت: پس از این مراحل پردازشگر، تصویر داده ها را به صورت دیجیتال در می آورد و به طور پیوسته به كامپیوتر ارسال می كند. این نرم افزار قابلیت اندازه گیری فواصل، جابجایی و چرخش كست (قالب ) و جدا كردن تك تك دندانها و چرخش آنها در سه بعد را داراست.
نوری اظهار داشت: دقت اندازه گیری در این سیستم در حد دهم میلیمتر است و در آن از روش نورساختاری برای تهیه مدل سه بعدی استفاده شده است.

این محقق تاكید كرد: با توجه به مطالعه انجام گرفته، اسكنر طراحی شده از دقت مناسبی برخوردار است و با نمونه های مشابه خارجی رقابت می كند و می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای تولید نمای سه بعدی كست دندانی و آنالیز فضا مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته نوری، این اسكنر در سال ۹۰ در سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به عنوان اختراع ثبت شده است . درواقع پس از این ثبت بود كه فناوری تولید كست های سه بعدی دندان در كشور بومی سازی شد. تولید این اسكنر، نتیجه سه طرح تحقیقاتی مشترك بین پژوهشكده تحقیقات دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و پژوهشكده لیزر دانشگاه شهید بهشتی است.
این دستگاه دربخش نوآوری و اختراع دوازدهمین جشنواره علمی پژوهشی دندانپزشكی شهید دكتر احمد هدایت كه در ماه گذشته برگزار شد، رتبه برتر را كسب كرد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید