مدل‌گسسته غیرخطی در نویز زدایی تصاویر برای نخستین بار حل شد

مدل‌گسسته غیرخطی در نویز زدایی تصاویر برای نخستین بار توسط یک ریاضیدان ایرانی و محققان مرکز پژوهشی CMIT در دانشگاه لیورپول انگستان حل شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر بهزاد قنبری، استادیار رشته ریاضی کاربردی و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه برای نخستین بار موفق به ارائه یک روش تحلیلی در حل مدل‌گسسته غیرخطی در نویز زدایی تصاویر شد.

این روش با استفاده از ایده‌های حاکم بر روش‌های‌ تحلیلی پیوسته در حل معادلات دیفرانسیل پاره‌ای غیرخطی و ترکیب آن‌ها با خواص گسسته موجود در تصاویر ارائه شده است. خروجی‌های این مدل کاربردی، دارای استفاده مستقیم در نویز زدایی تصاویر پزشکی شامل سی تی اسکن و ام آر آی می‌باشد.

از آن‌جا که روش‌های متداول در حل این دسته مسایل عموما دارای ماهیت عددی- تقریبی می‌باشند، ارائه این روش‌ تحلیلی را می‌توان یک نوآوری بدیع و خلاقانه در این زمینه محسوب کرد. از نقطه نظر سرعت اجرا و دقت نتایج حاصل نیز این روش دارای برتری‌های کاملا محسوس در مقایسه با نتایج سایر روش‌های متداول می‌باشد.

از دیگر جنبه‌های برجسته این روش، امکان به کارگیری آن در طیف وسیعی ازمدل‌های موجود در پردازش تصویر است.

نتایج این پژوهش که نتیجه همکاری مشترک این هیات علمی جوان دانشگاه و پژوهشگران مرکز پژوهشی CMIT در دانشگاه لیورپول انگستان است، موفق به اخذ پذیرش چاپ در مجله معتبر International Journal of Computer Mathematics از انتشارات Taylor & Francis شده است.

پردازش تصویر (Image processing) یکی از گرایش‌های مهم و میان رشته‌ای پر کاربرد در زمینه‌های برق، الکترونیک، مخابرات، تصویربرداری پزشکی، فناوری‌های جدید کامپیوتری، فنآوری اطلاعات، همچنین استفاده های نظامی و امنیتی است.

دکتر بهزاد قنبری، استادیار رشته ریاضی کاربردی و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی کرمانشاه و از محققین برجسته این حوزه است که دارای مقالات علمی معتبر در ژورنال های بین المللی و داور چندین ژورنال است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید