رقابت سه تیم ایرانی با برترین‌های برنامه‌نویسی دانشجویی جهان

سه تیم ایرانی در مسابقات بین‌المللی برنامه نویسی دانشجویی ACM- یکی از معتبرترین و مهم‌ترین مسابقات برنامه‌نویسی در سطح جهان- شرکت‌ می‌کنند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) سه تیم سه‌نفره از دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تهران که در مسابقات منطقه‌یی برنامه نویسی دانشجویی ACM امتیاز لازم را کسب کرده‌اند برای شرکت در دور نهایی مسابقات، نهم تا چهاردهم تیرماه به دانشگاه ایالتی سن‌پترزبورگ روسیه خواهند رفت.

ACM چیست؟

دانشجویان دانشگاه‌های سراسر جهان شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی ACM هستند. این مسابقات هر ساله از سوی شرکت‌های بزرگی چون IBM برگزار می‌شود و تیم‌هایی که در مسابقات منطقه‌یی آن رتبه‌های نخست را کسب کرده‌اند، جواز حضور در دور نهایی آن را به دست می‌آوردند.

مسابقات منطقه‌یی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود و گروه‌های شرکت‌کننده می‌توانند در مسابقاتی که در کشور آنها و یا دیگر کشورها برگزار می‌شود، حضور پیدا کنند.

در ایران نیز دانشگاه صنعتی شریف 12 دوره و دانشگاه تهران یک دوره متولی برگزاری این مسابقات بوده‌اند.

در چنین مسابقاتی افزون بر تسلط بر یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی C، C++ و جاوا، مباحثی مانند طراحی الگوریتم و ساختمان داده‌ها نیز بسیار مهم‌هستند.

شرکت سه تیم ایرانی در مرحله نهایی برای نخسیتن بار

با اینکه سهمیه مسابقات منطقه‌یی تهران در ACM تنها دو تیم است، امسال برای نخستین بار سه تیم ایرانی در این مسابقات شرکت می‌کنند چرا که تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شده است مقام نخست مسابقات منطقه‌یی هندوستان را از آن خود کند.

 

مهدی کاظمی- یکی از اعضای تیم امیرکبیر- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره این موضوع توضیح داد: تیم سه نفره ما موفق شد در بین 85 تیم شرکت‌کننده در مسابقات اولیه هند مقام نخست را کسب کند. هدف اصلی ما از شرکت در مسابقات هند به جای مسابقات تهران این بود که تعداد تیم‌های شرکت‌کننده ایرانی را در این مسابقات افزایش دهیم چرا که تهران تنها دو سهمیه برای حضور در فینال دارد.

به گفته وی امسال حدود سه هزار تیم از سراسر جهان در مسابقات اولیه ACM شرکت کرده‌اند اما تنها 120 تیم جواز حضور در دور نهایی مسابقات در روسیه را به دست آورده‌اند.

کاظمی که دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه امیرکبیر است، درباره قوانین مسابقات توضیح داد: برای شرکت در مسابقات محدودیتی در رشته تحصیلی دانشجویان وجود ندارد و تیم‌های سه نفره با در اختیار داشتن یک رایانه برای پاسخ دادن به 10 سؤال برنامه‌نویسی پنج ساعت وقت دارند.

تلاش برای کسب مدال در مسابقات

مسابقات بین‌المللی برنامه نویسی دانشجویی ‌ACM در سطح بسیار بالایی برگزار می‌شود و قاعدتاً کسب مدال در آن بسیار دشوار است. از میان تیم‌های ایرانی نیز تا کنون تیم دانشگاه صنعتی شریف در سال 2003 موفق به کسب یک مدال نقره از این مسابقات شده است و پس از آن دو مقام سیزدهمی و چهاردهمی این دانشگاه و یک مقام هفدهمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بهترین رتبه‌های ایرانیان در مسابقات ACM بوده است.

کاظمی در این زمینه گفت: حضور در این مسابقات به اندازه کافی ارزشمند هست هر چند که تیم‌های ایرانی هرساله سعی می‌کنند بهتر از گروه‌های سال‌های قبل باشند اما همین موضوع که سه تیم ایرانی در میان 120 تیم برتر جهان قرار دارند، حائز اهمیت است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید