راه‌اندازی نشریات «علمی- کاربردی» با هدف انتشار گزارش‌های فنی

http://www.callforpapers.ir/مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم از تدوین آیین‌نامه اجرایی نشریات «علمی- کاربردی» با هدف انتشار متمرکز گزارش‌های فنی (Technical Report) خبر داد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر مظفر شریفی در گفت‌وگو با ایسنا در این‌ زمینه توضیح داد: هم‌اکنون کمیسیون بررسی نشریات وزارت علوم، اعتبار علمی نشریات را در دو قالب «علمی- پژوهشی» و «علمی- ترویجی» بررسی می‌کند که به زودی با تدوین آیین‌نامه‌ای اجرایی، نشریات «علمی- کاربردی» نیز به آن افزوده خواهند شد.

به گفته وی، قرار است آیین‌نامه اجرایی این اعتبار علمی جدید تا پایان اردیبهشت‌ماه تدوین شود تا کمکی برای نزدیک‌تر شدن پژوهش‌های متخصصان کشور به حوزه کاربرد باشد.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در توضیح مقالاتِ هدفِ این نوع از نشریات گفت: منظور از مقالات کاربردی یا تکنیکال ریپورت‌ها، مقالاتی است که محصول پروژه‌های کاربردی و عملی را گزارش می‌دهند و به عبارت دیگر نتیجه پروژه‌های انجام شده توسط پژوهشگران و متخصصان برای کارفرمایان مختلف را مستند می‌کنند.

این مقالات به گفته وی قرار است بیش از پیش از روش انجام پروژه‌ها، چگونگی اجرای آنها و چگونگی به‌کارگیری دستاوردهای پژوهشی در این پروژه‌ها، سخن بگویند.

فرصتی برای ترغیب مجریان پروژه‌ها به مستند کردن دستاوردها

شریفی با اشاره به این نکته که پیش از این نیز تکنیکال ریپورت‌ها در نشریات علمی- پژوهشی به چاپ می‌رسید، اظهار کرد: چاپ این نوع مقالات پیش از این کم‌وبیش اتفاق می‌افتاد اما کاملاً مشخص بود که بخش کاربرد آن بسیار قوی‌تر از بخش پژوهش است.

وی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این نشریات، متمرکز کردن این تکنیکال ریپورت‌ها از یک سو و ترغیب متخصصان و پژوهشگران برای چاپ نتایج پروژه‌های کاربردی خود از سوی دیگر است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم معتقد است که هم‌اکنون پروژه‌های بسیاری توسط متخصصان و پژوهشگران به سفارش کارفرمایان مختلف در سطح کشور انجام می‌شود که نتایج آنها می‌تواند برای سایر پژوهشگران نیز مفید باشد اما مجریان آنها تمایلی به نگارش و چاپ این دستاوردها ندارند.

شریفی افزود: شاید ایجاد نوع جدیدی از اعتبار علمی برای چاپ تکنیکال ریپورت‌ها لزومی نداشته باشد اما وزارت علوم می تواند با ایجاد این نوع از نشریات، زمینه را برای تألیف بیش از پیش مقالات کاربردی فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه اجرایی نشریات «علمی- کاربردی» نیز مانند نشریات «علمی- پژوهشی» و «علمی- ترویجی» شرایط سردبیران و اعضای هیأت تحریریه مشخص خواهد شد، تصریح کرد: اگر این نوع نشریات پس از تدوین آیین‌نامه به خوبی مدیریت شوند، در موضوع امتیازات تشویقی نیز می‌توانند تا بالاترین حد امتیازات آیین‌نامه ارتقا و ترفیع سالانه اعضای هیأت علمی را به خود اختصاص دهند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید