اصالت مقالات علمی با استفاده از نرم افزارهای تخصصی بررسی می‌شود

http://www.callforpapers.ir/سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تاکید بر اهمیت اصالت مقالات علمی و دور بودن آنها از شائبه سرقت ادبی گفت: اصالت مقالات علمی با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بررسی می شود.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر جعفر مهراد گفت: همزمان با افزایش مجلات علمی و روند روبه ازدیاد پژوهشگرانی که به منظوربهره گیری از امتیازهایی همچون ارتقای اعضای هیات علمی و شناخته شدن در مجامع علمی، دست به انتشار مقالات خود در این مجلات می زنند، اطمینان از اصالت این گونه مقالات و خالی بودن از شائبه سرقت ادبی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: هم اکنون تعداد هزار و 119 مجله علمی رتبه دار در کشور منتشر می شود که از مجموع این مجلات تعداد 211 عنوان به زبان انگلیسی و فرانسه و بقیه به فارسی منتشر می شود و سالانه هزاران مقاله جهت بررسی و چاپ به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ارسال می شود.

مهراد خاطرنشان کرد : بررسی و داوری مقالات انگلیسی توسط هیات تحریریه و داوران متخصص حوزه های موضوعی انجام می شود و به دلیل عدم توانایی انسان در به خاطر سپردن متن تمامی مقالات یک حوزه، نگرانی از درج مقالاتی که اخلاق پژوهشی را رعایت نکرده اند از دغدغه های اصلی سردبیران نشریات علمی است.

وی ادامه داد: این مساله به ویژه در مورد نشریات انگلیسی زبان ایرانی که در نظام های نمایه سازی و استنادی بین المللی چاپ می شوند، اهمیت بیشتری دارند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) افزود: به دلیل خصومت برخی از کشورهای غربی با روند تولید علم و پیشرفت علمی ایران، متاسفانه تعدادی از کشورها و بنگاه های سخن پراکنی موارد نادر یا جزیی از این نوع را گاه چنان در تبلیغات رسانه‌یی بزرگنمایی می کنند که گویی الگوی تولید علم در کشور بر مبنای کپی برداری و سرقت ادبی شکل گرفته است. بدیهی است وجود مواردی از این دست هرچند اندک می تواند به حیثیت علمی کشور لطمه جبران‌ناپذیری بزند.

مهراد ادامه داد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) که سومین نظام استنادی بین المللی است در راستای اهداف و وظایف مصوب خویش اقداماتی در زمینه ارتقای کیفیت نشریات علمی ایران برداشته است.

وی افزود: در این زمینه کارگاه آشنایی با اخلاق پژوهشی و شیوه های اجتناب از سرقت ادبی و نیز آشنایی با نرم افزارهای سرقت ادبی برگزار می شود. این کارگاهها پیش از این در دانشگاه‌های داخل و همچنین برای سردبیران نشریات 57 کشور اسلامی برگزار شده است.

مهراد خاطر نشان کرد: این پایگاه در راستای ارتقای خدمات کنترل سلامت و اصالت مقالات مجلات علمی انگلیسی زبان ایران آمادگی دارد که تمامی مقالات مجلات علمی را پیش از چاپ با استفاده از پیشرفته ترین نرم افزارهای مشابه یاب (سرقت ادبی ) بررسی و موارد شناسایی شده را به سردبیران نشریات اعلام کند تا از بروز موارد ناگوار و ایجاد بد گمانی نسبت به محققان و نشریات ایرانی در سطح بین المللی جلوگیری شود.

وی گفت: این مرکز همچنین آمادگی دارد که این کارگاه های آموزشی را برای سردبیران نشریات علمی کشور در محل دانشگاه، موسسه یا انجمن آنها برگزار کند.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید