دستاورد دانشمند ایرانی در درمان چاقی با شناسایی سلولهای تنظیم اشتها

دانشمند ایرانی دانشگاه ایست آنجلیا موفق به شناسایی گروهی از سلولهای بنیادی مغز شده که از قدرت کنترل اشتها برخوردار بوده و می‌توانند دلیل اصلی اختلالات تغذیه مانند چاقی باشند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر محمد حاجی‌حسینی از دانشکده علوم زیستی این دانشگاه و همکارانش در آزمایش بر روی موشها دریافتند که سلولهای تانیسیت به تولید نورونهایی می‌پردازند که به طور خاص اشتها را کنترل می‌کنند.

بر اساس این یافته‌ها که در مجله Neuroscience منتشر شده، اشتها در زمان جنینی تعیین نمی‌شود.

پیش از این تصور می‌شد که سلولهای عصبی مغزی مرتبط با تنظیم اشتها به طور کلی در زمان رشد جنین در رحم تولید شده و قابل تغییر نیستند اما بر اساس این پژوهش، مدارهای عصبی کنترل اشتها ثابت نیستند و می‌توانند در صورت امکان موجب افزایش اختلالات غذایی شوند.

 

محققان، تحقیقات خود را بر روی هیپوتالاموس که مسوول تنظیم خواب، انرژی، اشتها، هورمون‌ها و سایر عملکردهای نظارتی در مغز است، شروع کردند و بر روی سلول‌های عصبی که انتظار می‌رفت با اشتها در ارتباط باشند متمرکز شدند. آنها با استفاده از شیوه نقشه برداری، وضعیت ژنتیکی عملکرد سلول‌های بنیادی و سلول‌های دیگر که در مراحل مختلف زندگی موشها به وجود آمده را نشان دادند.

به گفته حاجی حسینی، این کشف می‌تواند در نهایت یک راه‌حل دائمی را برای مقابله با چاقی ارائه کند اگرچه استفاده از آن در انسان تا پنج تا 10 سال آینده امکان‌پذیر نیست.

وی اظهار کرد: این پژوهش نشان داده که مدار عصبی کنترل کننده اشتها در تعداد خود ثابت نبوده و ممکن است بتوان آنها را به لحاظ عددی برای مقابله با اختلالات تغذیه دستکاری کرد.

حاجی‌حسینی همچنین اظهار کرد: گام بعدی این پژوهش، تعریف گروه ژن‌ها و فرآیندهای سلولی تنظیم کننده رفتار و فعالیت سلولهای تانیسیت است. این اطلاعات می‌تواند درک مارا از سلولهای بنیادی مغز افزایش داده و برای تولید داروهایی برای تغییر تعداد نورونهای تنظیم کننده اشتهای کارآمد مورد استفاده قرار بگیرد.

اگرچه یک راه‌حل برای کنترل اشتها وجود ندارد اما به گفته دکتر حاجی حسینی، هر گونه راه‌حل برای چاقی باید بر بخشی از مغز که در مورد اشتها تصمیم‌گیری می‌کند، تمرکز داشته باشد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید