ایران در جایگاه سیزدهم تولید علم مهندسی جهان

http://www.callforpapers.irداده‌های پایگاه استنادی تامسون رویترز (ISI) نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران با تولید شش هزار و 542 مقاله و کسب سهم 13.794 درصدی از کل تولید علم در جایگاه اول منطقه و سیزدهم دنیا ایستاده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر جعفر مهراد، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با بیان این مطلب گفت: گرچه هنوز اعلام خبر قطعی تولید علم دانشمندان ایران در این رشته و رشته های دیگر برای سال 2012 میلادی زود است با این همه داده هایی که از پایگاه استنادی تامسون رویترز استخراج شده است نشان می دهد که ایران در رشته مهندسی با تولید شش هزار و 542 مقاله از کل تولید علم این رشته در جهان، مقام سیزدهم دنیا را در اختیار دارد.

وی افزود: در بین 13 کشور قاره آسیا، تنها چهار کشور چین، ژاپن، کره جنوبی و تایوان پیشتر از ایران قرار گرفته اند که به ترتیب دارای رتبه های اول، سوم، چهارم و یازدهم هستند. همچنین ایالات متحده با تولید 42 هزار و 246 مقاله در جایگاه دوم تولید علم رشته مهندسی نشسته است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) ادامه داد: کشورهای استرالیا، لهستان، ترکیه، برزیل، هلند، روسیه و سنگاپور بعد از جمهوری اسلامی ایران رتبه‌های چهاردهم تا بیستم را به خود اختصاص داده اند. میزان تولیدات این کشورها به ترتیب پنج هزار و 592 مقاله، سه هزار و 911 مقاله، سه هزار و 697 مقاله، سه هزار و 511 مقاله، سه هزار و 327 مقاله، سه هزار و 290 مقاله و دو هزار و 624 مقاله است.

مهراد ادامه داد: در خاورمیانه، جمهوری اسلامی ایران با تولید شش هزار و 542 مقاله در رشته مهندسی در سال 2012 مقام اول را در اختیار دارد. بعد از ایران ترکیه، عربستان سعودی، رژیم اشغالگرقدس و مصر به ترتیب حائز رتبه های دوم تا پنجم هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه بخواهیم ایران را از نظر تولید در رشته مهندسی با سایر کشورهای اسلامی مقایسه کنیم مجددا ایران در جایگاه اول قرار دارد. سپس ترکیه، مالزی، عربستان سعودی و مصر چهار کشور دیگر اسلامی هستند که رتبه های بعد از ایران را کسب کرده اند. میزان تولیدات علمی این کشورها سه هزار و 697 مقاله، دو هزار و 480 مقاله، یک‌هزار و 232 مقاله و یک هزار و 109 مقاله است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید