فراخوان عضوپذیری انجمن علمی اقیانوس‌شناسی کشور منتشر شد

رئیس دانشگاه علوم‌وفنون دریایی خرمشهر با اشاره به اخذ مجوز تأسیس انجمن‌علمی اقیانوس‌شناسی کشور از دفتر انجمن‌های علمی وزارت علوم، راه‌اندازی این انجمن علمی را سرآغاز جنبشی جدید در کشور در حوزه اقیانوس‌شناسی و موضوعات مرتبط با تاکید بر تولید دانش بومی دانست.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر مسعود صدری‌نسب در گفت‌وگو با ایسنا همچنین از فراخوان عضوپذیری این انجمن خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا اواخر اردیبهشت‌ماه جلسه شورای عمومی برای انتخاب هیأت مدیره آن برگزار شود.

وی با اشاره به تاریخچه طولانی‌مدت مطالعه و بررسی اقیانوس‌ها در جهان، عنوان‌کرد: با توجه به سابقه این علم، رشته های متنوع و تخصصی مربوط به آن ایجاد شده که هر یک مجموعه اطلاعات مربوط به خود را دارد.

وی با بیان این‌که اقیانوس‌شناسی علم مطالعه اقیانوس‌ها با تاکید بر مشخصات آن به عنوان یک محیط است، اظهار داشت: هدف از این علم دستیابی به توصیفی از روند تغییرات این محیط‌ها در آینده است.

رئیس دانشگاه علوم‌وفنون دریایی خرمشهر با تأکید بر نقش و اهمیت بسیار زیاد دریا در تعاملات تجاری، اقتصادی و تاثیر پدیده‌های دریایی بر قاره‌ها، افزود: با توجه به این امر، نیازمند انجام مطالعات دریایی و ارتقاء سطح دانش دریایی هستیم؛ این دانش بهره وری از دریاها را افزایش می‌دهد.

صدری‌نسب تصریح کرد: براساس آمارها، نزدیک به 40 درصد از مرزهای کشور را مرزهای آبی تشکیل می‌دهد و ایران از نظر طول خط ساحلی با سه هزار و 180 کیلومتر، رتبه سی‌وهفتم دنیا را دارد.

وی با بیان این‌که این انجمن توسط دانشگاه علوم‌وفنون دریایی خرمشهر و با همکاری موسسه ملی اقیانوس‌شناسی تاسیس شده‌است، درباره اهداف آن خاطرنشان‌کرد: با توجه به نوپا بودن رشته اقیانوس‌شناسی در ایران و توسعه دوره‌های تحصیلات‌تکمیلی مرتبط در کشور، قرار است این انجمن به‌عنوان رابط فارغ‌التحصیلان و مجامع علمی و نهادهای اجرایی عمل کند و با استفاده از این جایگاه، با بهره‌گیری از توانایی‌های محققان این مراکز به گسترش علم اقیانوس‌شناسی در کشور بپردازد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید