گام های بلند پژوهش و فناوری کشور در سال 91

http://www.callforpapers.irتصویب 40 طرح کلان ملی، عقد قرارداد های دانشگاه و صنعت، ابلاغ سیاست ها و اولویت های علم و فناوری کشور در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) و صدور 59 مجوز تاسیس و تبدیل وضعیت موسسات پژوهشی و دولتی از جمله دستاوردهای پژوهشی و فناورانه کشور در سال 91 بوده است .
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دستاوردهای پژوهشی و فناوری در سال 91 که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده بود ، بسیار چشمگیر بوده است .

امسال مراکزی همچون معاونت پژوهشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با وجود اعمال تحریم ها و فشارهای مختلف توانست سالی پربار را سپری کند .

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت : در سال 91 فعالیت های پژوهشی و فناورانه متخصصان ایرانی شتاب بیشتری به خود گرفت و محققان ایرانی توانستند گام های بلندی را در عرصه پژوهش و فناوری بردارند.

ˈاسماعیل قادری فرˈ خاطر نشان کرد: در سالی که تنها چند روز به پایان آن مانده است، 40 طرح کلان ملی در حوزه های مختلف صنعت، انرژی، کشاورزی، سلامت، دفاعی، عمران، علوم انسانی و علوم پایه در شورای عالی عتف با حضور کلیه ذی نفعان و دستگاه های اجرایی تعریف و تصویب شد. این طرح ها با مشارکت 70 دانشگاه و پژوهشگاه کشور اجرا می شوند .

وی ادامه داد: برای شروع این طرح ها مبلغ 60 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد.

قادری فر همچنین عقد قراردادهای دانشگاه و صنعت را از مهمترین دستاوردها پژوهشی کشور در سال 91 عنوان کرد و گفت: تاکنون مبلغ 40 میلیارد تومان برای پروژه های مشترک با وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی پرداخت شده است .

 وی همچنین به تصویب و ابلاغ سیاست ها و اولویت های علم و فناوری کشور در شورای عالی عتف اشاره کرد و افزود: در شورای عالی عتف اولویت های پژوهشی کشور با مشارکت خود دستگاه ها برای تخصیص نیم تا سه درصد از تولید ناخالص ملی به حوزه پژوهش و فناوری مشخص شد تا از هدر رفت هزینه ها در این حوزه پیشگیری شود.

قادری فر گفت: در بخش امور پژوهشی در دو بخش نشریات علمی و قطب های علمی شاهد رشد چشمگیری بوده ایم.در بخش نشریات علمی پژوهشی در حال حاضر حدود 765 مجله معتبر در سطح کشور منتشر می شود که همه آنها نشریاتی هستند که در چارچوب ضوابط نشریات علمی کشور، اعتبار علمی پژوهشی به آنها تعلق گرفته است.

به گفته وی، تعداد قابل توجهی از این نشریات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه شده اند و خوشبختانه 24 هزار و 356 مقاله علمی پژوهشی در سال 91 در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام منتشر شده است.

قادری فر، فعالیت 37 انجمن علمی جدید را از دیگر دستاوردهای معاونت پژوهشی وزارت علوم در سال 91 اعلام کرد و گفت: تا پایان سال 90، 264 انجمن علمی فعال در کشور داشتیم که اکنون تعداد آنها به 301 انجمن افزایش پیدا کرده اند.

مشاور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: امسال 55 مورد مجوز تاسیس و یا تبدیل وضعیت موسسات پژوهشی دولتی و غیردولتی و 13 مورد مجوز تاسیس و یا تبدیل وضعیت م‍وسسات فناوری توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم صادر شد.

به گفته وی در سال 90 تعداد نشریات علمی ترویجی 90 نشریه بود که امسال تعداد این مجلات به 116 نشریه افزایش یافته است.

قادری فر توسعه کسب و کار دانش بنیان را از طریق شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور را از دیگر فعالیت های معاونت پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور در قالب پارک های علم و فناوری و مراکز رشد شکل می گیرند.

قادری فر ادامه داد : در سال 90 ، 30 استان از 31 استان کشور دارای پارک علم و فناوری مستقل استانی بودند که امسال تعداد آنها به 33 پارک افزایش یافته است .

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم یادآور شد : تعداد واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری حدود دو هزار و 700 شرکت در سال 90 بود که امسال تعداد آنها به سه هزار و 200 شرکت افزایش یافت.

قادری فر خاطر نشان کرد: طبق بند الف ماده 17 برنامه پنجم توسعه، وزارت علوم مکلف است که تا پایان برنامه پنجم تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک ها را به 20 هزار شرکت افزایش دهد.

وی همچنین به فعالیت مستمردبیرخانه شورای عتف اشاره کرد و گفت: تا کنون97جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف برگزار شده است. در این کمیسیون تقریبا تمامی دانشگاه های مهم، نماینده ها و مدیران پژوهشی دستگاه ها و تعدادی از نمایندگان حضور دارند و به سرعت کار بررسی و تصویب پروژه های کلان تحقیقاتی را انجام می دهند.

مدیر کل دفتر پشتیبانی و حمایت پژوهشی وزارت علوم در مورد اعتبارات پژوهشی در حوزه ستاد معاونت پژوهشی گفت: اعتبار پژوهشی این ستاد در سال 91 حدود 53 میلیارد تومان بوده که تقریبا 40 درصد آن محقق شده است و پیشنهاد ما برای اعتبارات ستاد معاونت پژوهشی در سال 92 حدود 60 میلیارد تومان است که امیدوارم در مجلس نیز به تصویب نهایی برسد.

وی همچنین پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش محور، حمایت مالی از انجمن های علمی به مبلغ 10 هزار میلیارد ریال و پرداخت 55 میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی در چارچوب سیاست شبکه آزمایشگاه های علمی ایران (شاعا) را از دیگر دستاوردهای پژوهشی در سال 91 عنوان کرد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید