برج‌های ابررایانه‌ها چگونه خنک می‌شوند؟

محققان استرالیایی قصد دارند از فناوری زمین گرمایی برای خنک کردن تجهیزات الکترونیک از جمله برج های خنک کننده ابر رایانه‌ پرقدرت غرب استرالیا استفاده کنند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) با توجه به کاهش منابع ذخایر نفت و گاز طبیعی در آمریکا، استفاده از انرژی آب های سرد زیر زمینی برای کنترل درجه حرارت ساختمان افزایش پیدا کرده است که تبعات زیست محیطی مختلفی به همراه دارد.

اما محققان استرالیایی قصد دارند در یک روش سازگار با محیط زیست، از فناوری زمین گرمایی برای خنک کردن تجهیزات الکترونیک مختلف از جمله مراکز داده استفاده کنند.

در پروژه 80 میلیون دلاری ابر رایانه موسوم به Pawsey Center‌ که خارج از منطقه پرت استرالیا واقع شده است، انتظار می‌رود که سرعت محاسباتی دستگاه به یک کوادریلیون در ثانیه رسیده و برای بررسی داده های بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان (SKA) مورد استفاده قرار گیرد.

سرعت محاسباتی عظیم ابر رایانه Pawsey Center باعث تولید حجم زیادی گرما در دستگاه می‌شود که از طریق سیستم پمپاژ آب و برج های خنک کننده سرد می‌شود.

 

بر اساس اعلام سازمان تحقیقات صنعتی و علمی (CSIRO)‌ طرح نصب مبدل گرمایی کارآمدتری برای خنک کردن ابر رایانه Pawsey Center در نظر گرفته شده است که از فناوری زمین گرمایی استفاده می‌کند.

در این سیستم با حفاری در عمق 100 متری زمین، منابع آب زیرزمینی بصورت مستقیم پمپاژ شده و بدون نیاز به کاهش 21 درجه سانتیگرادی از دمای آب طبیعی برای خنک سازی استفاده می شود؛ پس از خنک سازی برج ها و رسیدن دمای آب به 30 درجه سانتیگراد، کار تزریق به منابع آب زیرزمینی مجددا انجام می شود که صدمه زیست محیطی ایجاد نخواهد کرد.

این روش که نخستین نمونه در استرالیا محسوب می شود، باعث صرفه جویی 10.2 میلیون گالنی آب می شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید