امکان استفاده تمام دانشجویان پسادکتری از صندوق حمایت از پژوهشگران

http://www.callforpapers.irرییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: تمامی دانشجویان رشته‌های مختلف می‌توانند از حمایت‌های صندوق برای شرکت در دوره‌های پسادکتری استفاده کنند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر علی حیدری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این‌که حمایت از گسترش دوره‌های پسادکتری از جمله تاکیدات برنامه استراتژیک پنج ساله صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است، گفت: حمایت از دوره‌های پسا دکتری سه مزیت دارد که در اولین رویکرد، حمایت از فارغ‌التحصیلان دکتری است. در این موضوع به دنبال این هستیم که با حمایت صندوق زمینه اشتغال به کار علمی آنها فراهم شود، به‌طوری که فارغ‌التحصیلان دکتری به جای این‌که پس از فراغت از تحصیل بیکار بمانند در صورتی که بتوانند درچارچوب دوره‌های پسادکتری صندوق حمایت از پژوهشگران قرار بگیرند برای آنها شغل علمی فراهم می‌شود.

وی افزود: بیش از 99 درصد فارغ‌التحصیلان دوره دکتری کارمند دانشگاه یا مرکز پژوهشی می‌شوند، اما هیات علمی‌شدن فارغ‌التحصیلان نیازمند مهارت پژوهشی است بنابراین هدف صندوق از حمایت از دوره‌های پسادکتری این است که فارغ‌التحصیلان دکتری یک دوره کار پژوهشی را در قالب پسادکتری بگذرانند که طی این دوره تحقیقاتی، علاوه بر این‌که برای فارغ‌التحصیلان اشتغال ایجاد می‌شود، توانمند هم می‌شوند.

حیدری تصریح کرد: اجرای این طرح برای استادان دانشگاه هم مزیت دارد. فارغ‌التحصیل دکتری در دوره‌ پسادکتری زیر نظر استاد دانشگاه فعالیت خواهد کرد که از جمله مزایای آن در اختیار قرار گرفتن یک نیروی مجانی برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی وی است. از سوی دیگر با وجود یک فارغ‌التحصیل دکتری، استاد دانشگاه می‌تواند وارد فعالیت‌های تحقیقاتی جدید به خصوص بین رشته‌ای‌ها شود.

 وی با بیان این‌که مزیت سوم اجرای طرح حمایت از دوره‌های پسادکتری نصیب دانشگاه محل اجرای طرح می‌شود، تصریح کرد: دانشگاه با پذیرش دانشجوی پسادکتری که به عنوان مهم‌ترین موتور تولید مقاله در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، می‌تواند تعداد مقالات خود را افزایش دهند.

هم‌چنین دانشگاه‌ها می‌توانند نیاز اعضای هیات علمی خود را از میان دانشجویان دوره پسادکتری پس از ارزیابی انتخاب کنند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران تصریح کرد: در این طرح، یک پژوهشگر در قالب طرح تحقیقاتی زیر نظر استاد، در یک دانشگاه فعالیت می‌کند البته پژوهشگر هم می‌تواند طرح جدیدی را به صندوق معرفی کند که آن هم مورد حمایت قرار بگیرد و یا پژوهشگر درخواست گذراندن دوره پسا‌دکتری در طرح‌های شورای عالی عتف و یا دستگاه‌های مختلف اجرایی می‌کند. البته دوره پسادکتری در قالب طرح‌های تحقیق و توسعه (R&D) هم قابل انجام است.

حیدری ادامه داد: مزیت اجرای طرح در قالب طرح‌های تحقیق و توسعه این است که فارغ‌التحصیل دکتری پس از برآورده‌کردن نیاز یک شرکت صنعتی و هیات علمی‌شدن در دانشگاه‌ها، به راحتی می‌تواند ارتباط دانشگاه و صنعت را برقرار کند.

وی تصریح کرد: صندوق در نظر دارد سالانه از 200 نفر در دوره پسادکتری حمایت کند. برای امسال پنج نفر ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون یک طرح تصویب شده است.

حیدری افزود: البته طرح پسادکتری بنیاد ملی نخبگان تنها شامل استعداد‌های برتر و نخبگان می‌شود اما در طرح پسادکتری صندوق، تمامی فارغ‌التحصیل دکتری می‌توانند شرکت کنند. البته افرادی که از بنیاد به صندوق معرفی شوند در اولویت قرار دارند.

وی با بیان این‌که حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران در دو بخش است، گفت: بخش اول اعطای حق الزحمه پژوهشگر و استاد و بخش دوم در قالب حمایت از هزینه‌های طرح در دست اجرا است به عنوان مثال تامین مواد اولیه در طرح‌های علوم پایه است.

وی افزود: براساس آیین‌نامه، حداکثر پنج عرصه حقوق استادیار پایه یک معادل یک میلیون و 500 هزار تومان ماهانه در طول یک سال به پژوهشگر داده می‌شود. هم‌چنین به استادی که پژوهشگر را هدایت می‌کند سالانه سه میلیون تومان کمک خواهد شد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید