کتاب ارزیابی برترین شهرهای جهان، ثروت شهری و رشد اقتصادی

http://www.callforpapers.irکتاب ارزیابی برترین شهرهای جهان، ثروت شهری و رشد اقتصادی تالیف کریستوفر کندی و با ترجمه شریفه سرگلزائی (عضو هیأت علمی گروه شهرسازی دانشکده هنر و معماری دانشگاه زابل) و مهناز اکبری (دانشجوی کارشناسی ­ارشد جغرافیا و برنامه­ ریزی شهری دانشگاه خوارزمی) در انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) کریستوفر کندی در بخشی از مقدمه این کتاب آورده است:

این کتاب دارای محتوای چند رشته‌ای می‌باشد. در درجه اول این کتاب اکتشافی از تئوری اقتصاد از آغاز تا انتهای تاریخ شهر است، همچنین از نظرات چندین اقتصاددان در زمینه اکولوژی پیروی می‌کند. نمونه‌های موردی بسیار زیادی از تاریخ شهر برای تأیید مباحث پیرامون چگونگی رشد و توسعه شهر را مورد بررسی قرار می‌دهد. تئوری اقتصادی‌ که بیش از همه و به­طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد، اقتصاد خرد و کلان است. چنانکه مرسوم است تئوری اقتصادی به طور کلی گسترش یافته است. به هر حال من به زمینه اکولوژی تمایل دارم و مفاهیم علمی اساسی را از چگونگی کارکرد اکوسیستم بیرون کشیده تا اینکه سیر تکاملی ثروت شهری را به­طور جامع‌تر درک کنم. بعضی اوقات بینش‌ها از تعدادی قاعده از قبیل معماری، مدیریت تجاری، جغرافیا، فیزیک و برنامه‌ریزی شهری اقتباس شده‌اند. ممکن است اینها و دیگر قواعد به اندازه‌ای جذاب نباشند که خوانندگان ویژه‌ای به آن علاقه‌مند شوند، اما اشکال – اگر این­چنین باشد – بایستی کمتر به سلیقه‌ها، علاقه‌مندی‌ها و شاید محدودیت‌های قواعد مرتبط نسبت داده شود. برخی محققان ذکر شده، اسامی آشنایی دارند: به­عنوان مثال ارسطو، توماس آکویناس، آدام اسمیت و جان مینارد کینز. دیگر محققان ممکن است دارای شهرت کمتری باشند و لازم خواهد بود که معرفی شوند. در میان آنان کسانی که کارهایشان تأثیر قابل ملاحظه‌ای روی شهرها داشته است و کسانی که من در این کتاب از آنها الهام گرفته‌ام، جین جیکوبز پیشگوی نابغه شهر آمریکایی و – کسی که تبدیل به یک فعال سیاسی شد و تندیس محلی را به تورنتو برد- فردیناند برودل تاریخ‌دان بزرگ فرانسوی که کارهایش شامل « مدیترانه و دنیای مدیترانه در عصر فیلیپ دوم و شهرنشینی و سرمایه‌داری قرن­های 15 تا 18» است که ابتدای آن در کمپ زندانیان جنگ در جنگ جهانی دوم نوشته شده بود و مورخ اقتصادی نورسن گرس که دسته‌بندی او از چهار فاز توسعه شهری، کلید درک من از چگونگی رشد شهر می‌باشد.

 

به­ طور کل این کتاب محدوده متغیری از تئوری‌های اقتصادی و شبکه‌بندی‌های انتزاعی را آشکار می‌کند. از برخی جنبه‌ها این نظریه‌ها در حال رقابت هستند و شاید متناقض به­ نظر برسند، با این حال هر یک نقش خود را در کمک به درک ثروت شهرها بازی می‌کنند. بسیاری از پویایی‌های بازارهای املاک و مستغلات – به­طور نمونه به­وسیله برج­های مارپیچی هنگ کنگ – می‌توانند از مفاهیم اقتصاد خرد قابل درک باشند. مانور گسترده شهر نیویورک برای تبدیل شدن فیلادلفیا به مرکز تجاری ایالات متحده در قرن 19، می‌تواند به­وسیله جغرافیای اقتصادی با اثر گذاری عقیده سیاسی معنا پیدا کند. بینش‌های جدید به تأثیرات اقتصادی بر گسترده‌شدن خودروی حومه‌ها در مکان‌هایی از قبیل چولا ویستا، کالیفرنیا یا منطقه تورنتو بزرگتر می‌تواند از اقتصادهای کلان کینزی جمع‌آوری شوند. به هم متصل کردن بخش‌های مختلف این کتاب به همدیگر به دنبال کشف این نکته است که چه نوع تئوری‌هایی می‌توانند و چه نوع تئوری‌هایی نمی‌توانند درباره رشد شهرها توضیح دهند.

توانایی‌های زیادی گرد هم آمده‌اند تا رشد تزریق شده به این پروژه چند قاعده‌ای را تولید کنند. اینها شامل علاقه شخصی طولانی‌مدت در تاریخ شهر؛ آموزش در « تفکر یکپارچه» در طول تحصیلات دوره کارشناسی ارشد من در تورنتو در مدرسه مدیریت دوتمن که مفتخر به بررسی مسائل کسب و کار از دیدگاه‌های متعدد‌اند، بوده است. متجاوز از یک دهه مطالعه شهرهای پایدار و ساز و کار شهری در طول اشتغال روزانه من در گروه مهندسی عمران دانشگاه تورنتو و همکاری و مشارکت طولانی با جامعه بین‌المللی میان رشته‌ای برای بوم‌شناسی صنعتی بوده است. از ویژگی‌های مهم در تکامل تفکراتم، وجود دوره‌ای که تفکر من در آن دوره توسعه پیدا کرده است، می‌باشد. آموزش در اقتصاد که گرایش‌هایی از علم اقتصاد را برای فارغ‌التحصیل شدن دانشجویان مهندسی معرفی می‌کند نیز اهمیت خاصی دارد. در این دوره که به­ طور معمول «زیرساخت‌های اقتصاد» نامیده می‌شود، دیدگاه­های گوناگونی از اقتصاد خرد گرفته تا اقتصاد کلان، اقتصاد تکاملی و اقتصاد زیست­ محیطی همان­طور که آنها در سیستم‌های زیرساختی به هم مرتبط هستند را به کار می‌گیریم.

فهرست مطالب:

مقدمه                     

فصل اول، جایی­که خیابان‌ها با طلا فرش شده‌اند، نتیجه گیری                            

فصل دوم، نظریه ثروت شهری ،نتیجه گیری                            

فصل سوم، بازارها، نتیجه گیری                            

فصل چهارم، مراکز رقابتی مالی ،نتیجه گیری                            

فصل پنجم، رشد اقتصادی،تولید و مصرف ،نتیجه گیری                           

فصل ششم، قبله اقتصاددانان،زیست‌شناسی اقتصادی است تا پویایی اقتصادی ،نتیجه گیری                           

فصل هفتم، نتیجه ­گیری: ثروت شهرها، کتاب­شناسی       

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید