تصویب سیاست‌های اجرایی حمایت از فعالیت تمام وقت دانشجویان دکتری

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشوراز تصویب سیاست‌های اجرایی حمایت از فعالیت تمام وقت دانشجویان دکتری در سی امین جلسه این ستاد خبرداد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir)، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه سی‌امین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور که عصر سه‌شنبه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با بیان اینکه یکی از اولویت‌های نقشه جامع علمی کشور، حمایت از دانشجویان دکتری جهت انجام فعالیت‌های تمام وقت است، گفت: موضوع حمایت از دانشجویان دکتری و حمایت از فعالیت‌های تمام وقت این دانشجویان مدت‌ها مورد اختلاف نظر بود اما بر اساس تاکیدات نقشه جامع علمی کشور اخیرا سیاست‌های اجرایی حمایت از فعالیت تمام وقت دانشجویان دکتری تصویب و به تمام دستگاه‌های مرتبط با دانشجویان دکتری از جمله وزارتین علوم و بهداشت،‌ دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابلاغ شده است.

 

وی افزود: همچنین آیین‌نامه‌های حمایت از دانشجویان دکتری هر دستگاه در حال تلفیق و نهایی شدن است. البته در این زمینه افراط و تفریط‌های زیادی در کشور صورت گرفته است؛ افراط به این معنی که برخی دستگاه‌ها درصدد این هستند که نیروهای علمی خود را به کارمند تبدیل کنند و تفریط به این معنی که تاکنون حمایت مشخصی از این قشر فعال جامعه صورت نمی‌گرفت. این در حالی است که اکثر دانشجویان دکتری متاهل بوده و به طور کامل در زندگی استقلال پیدا کرده اند.

به گفته کبگانیان آیین‌نامه‌های لازم در جهت اجرای سیاست‌های حمایت از دانشجویان دکتری به خصوص تامین منابع مالی آن در حال نهایی شدن است که با نظارت ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور انجام خواهد شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: بحث مهم دیگر تشکیل کانون‌های هماهنگی دانش، ‌صنعت و بازار است که این موضوع به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با فعالیت دقیق و عمیق در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پیگیری شد و در سی‌امین جلسه ستاد آخرین پیشنهادها و اصلاحات به انجام رسید که به زودی آیین‌نامه فعالیت کانون‌های هماهنگی دانش‌صنعت و بازار ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه بحث مالکیت فکری در حوزه علم و فناوری یکی از مباحث چالش‌برانگیز به شمار می‌رود خاطرنشان کرد: بر اساس نقشه جامع علمی کشور مرجع ثبت و ارزیابی اختراعات باید در قوه مجریه تاسیس شود. در این راستا سیاست‌های انجام این اقدام پس از کار کارشناسی در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه و مقرر شد با همکاری سایر دستگاه‌ها و به خصوص مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در جهت اجرایی کردن این اقدام و یا تدوین قوانین مورد نیاز گام برداشته است.

عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو و مساله چندین ساله آزمون‌های سراسری در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور جمع‌بندی شده است که به زودی اعلام خواهد شد. همچنین درخصوص آمایش آموزش عالی بحث‌های سنگینی در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور صورت گرفته که این موضوع نیز به زودی نهایی شده و اعلام خواهد شد.

کبگانیان گفت: اصلاح روند فعلی پذیرش دانشجو که صرف مهارت در تست زدن کسی بتواند وارد دانشگاه های معتبر شود، اصلی ترین موضوع در این سیاست ها است.

وی افزود: موضوع مهم آمایش آموزش عالی و بررسی کامل این موضوع که با توجه به نیازهای بومی و منطقه‌ای در دانشگاه‌های کشور چه تعداد دانشجو با چه ترکیب جنسیتی و در چه رشته‌هایی باید مشغول به تحصیل باشند، از دلایل اصلی طرح این موضوع در ستاد راهبری است. همچنین با مشارکت موثر همه اعضا و بدنه مستحکم کارشناسی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، انشاءالله در سال 1392 هم این روند با قدرت بیشتر پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان گفت: این موضوع یکی از تاکیدات مهم نقشه جامع علمی کشور است چرا که هم‌اکنون با اقتصاد نفتی نمی‌توان راه به جایی برد در این راستا با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بحث‌های مختلفی در جهت استقرار اقتصاد دانش‌بنیان در کشور در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور صورت گرفت. هم‌اکنون ستاد بسته‌های سیاستی مشخص برای استقرار اقتصاد دانش‌بنیان تدوین کرده است.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به تصویب و ابلاغ سند فناوری هوافضا گفت: سند فناوری هوافضا که اخیرا پس از بررسی و تصویب در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رییس جمهور ابلاغ شد، چالش‌های بسیار جدی در حوزه هوایی، فضایی و هوانوردی را حل کرده است که قرار است طی مراسمی با حضور رییس جمهور مباحث بیشتری از این سند اطلاع‌رسانی شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سند فناوری علوم شناختی پس از بحث و بررسی در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شده و هم‌اکنون ستاد فناوری علوم شناختی ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است.

کبگانیان با تاکید بر اینکه نگاشت نهادی در حوزه علم و فناوری یکی از موضوعات بسیار مهم است، تاکید کرد: هم‌اکنون نهادهای جدیدی در حوزه علم و فناوری شکل گرفته‌اند که باید هم این نهادها و هم نهادهای قدیمی فعال در حوزه علم و فناوری شرح وظایف مشخص و تفکیک شده‌ای داشته باشد. به عنوان مثال با توصیه مقام معظم رهبری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد. از سوی دیگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در مباحث علم و فناوری وظایف مشخصی دارد. علاوه بر این بار سنگین اجرای نقشه جامع علمی کشور جز با همکاری و تقسیم کار ملی به ثمر نمی‌نشیند. در این راستا در انتهای سال جاری جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برای نهایی کردن نگاشت نهایی در حوزه علم و فناوری برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید