کتاب «اخلاق در عصر مدرن»

http://www.callforpapers.irکتاب «اخلاق در عصر مدرن» جدیدترین اثر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم در پانزده فصل و 283 صفحه منتشر شد.
به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) چاپ نخست کتاب «اخلاق در عصر مدرن» در زمستان سال جاری و به شمارگان 1100 نسخه توسط انتشارات سخن منتشر شده است.

«شاید هرگز در هیچ‌جا این همه که اکنون در همه‌جا و از جمله در ایران درباره اخلاق می‌گویند و می‌نویسند، نگفته و ننوشته باشند. تعداد کتاب‌ها و مقالاتی که در بیست سال اخیر در باب اخلاق و علم، اخلاق و دین، اخلاق و سیاست، اخلاق حرفه‌ای و حتی اخلاق پژوهش نوشته شده است، شاید از عدد مجموعه کتاب‌های اخلاقی در طی تاریخ بیشتر باشد. چه شده است و چه نیازی پژوهندگان و نویسندگان را برانگیخته است که به اخلاق رو کنند؟ آیا علاقه و تعلق خاطر به اخلاق بیشتر شده است. یعنی آیا این توجه را باید نشانه پیشرفت و کمال اخلاقی دانست؟»

این پرسش‌ها در ابتدای مقدمه کتاب «اخلاق در عصر مدرن» آمده است و نویسنده، مطالب کتاب را ناظر به خلجانها و نگرانی‌های اخلاقی می‌داند و تأکید می‌کند که این قبیل نوشته‌ها و آثار بیشتر نشانه است و کمتر اثری در وضع اخلاق و بهبود آن دارد، مع‌هذا باید امیدوار بود که بعضی از آنها مایه تذکر شود.

 

نویسنده در بخش دیگری از مقدمه آورده است: «درست است که اخلاق هرگز هیچ‌جا جانشین حقوق و فقه نشده است، اما باید قرابت یا نسبتی میان این سه وجود داشته باشد که کسی بتواند فکر کند که اینها می‌توانند جای یکدیگر را بگیرند. این نزدیکی کجاست و در چبست؟ جایی که اخلاق و حقوق و دین به هم می‌رسند کجاست؟ اینجا جایی است که مردمان در آن احساس تعلق و تسلیم می‌کنند، گویی آدمیان از جایی به کاری و راهی دعوت می‌شوند و وظایفی به عهده آنان گذاشته می‌شود و از امور و اعمالی بازداشته می‌شوند و این دعوت در دین الهی (و نه طبیعی) از جانب خدا و توسط وحی است و در حقوق از سوی جامعه برای نظم‌بخشی روابط انسانی است. اما دعوت اخلاق از کجاست؟ یعنی آدمیان چرا اخلاقی هستند؟».

نویسنده در انتهای مقدمه مفصل کتاب با بیان اینکه تاریخ غرب تاریخ غلبه است و از حدود یک قرن پیش تاکنون اخلاق در جهان متجدد به سمت ادبار رو کرده است و با اشاره به این پرسش که آیا اخلاق می‌تواند قدم پیش بگذارد و از بروز فساد و آشفتگی و پریشانی در کارها جلوگیری کند، می‌نویسد: «من این دفتر را به عنوان یک دانشگاهی که شغلش تعلیم فلسفه است، ننوشته‌ام. بلکه در آن نگرانی و وحشت خود را از آینده اخلاق و سیاست اظهار کرده‌ام. بر خلاف آنچه دلخوش‌کردگان به مفاهیم و اصطلاحات می‌پندارند من این راه را سرازیری می‌بینم، گویی مردمی که از رفتن در سربالایی درمانده‌اند، بی‌آنکه به روی خود بیاورند به بازگشت و سیر در سراشیب رضایت داده‌اند. اگر این نظر خدای نکرده بهره‌ای از حقیقت داشته باشد، این جهان به هرجا برود، به سوی مدینه آزادی و عدالت و اخلاق و دوستی و وفا نمی‌رود. مگر آنکه درنگ کنیم و نظری به راه و چشم‌انداز آن و مسیر طی‌شده بیندازیم و ببینیم توانایی رفتن و اقامت در منزلگاههای راهی که بی‌نهایت است و به هیج‌جا نمی‌رسد، داریم؟ ماده و زمینه این تذکر در تاریخ و معارف ما وجود دارد».

کتاب «اخلاق در عصر مدرن» علاوه بر مقدمه شامل 15 فصل است که عناوین آن عبارتند از: «اخلاق و فرهنگ»، «اخلاق و سیاست»، «اخلاق و حقوق»، «علم، سیاست و اخلاق 1»، «علم، سیاست و اخلاق 2»، «حقیقت و سیاست»، «دانشمند و سیاست؛ سیاستمدار و دانش»، «عدالت و سیاست 1»، «عدالت و سیاست 2»، «توجه به جزئیات لازمه عق عملی و اخلاق»، «مقدمه‌ای برای طرح مسائل اخلاق پزشکی»، «ملاحظاتی درباره اخلاق در جهان علم و مهندسی»، «اخلاق فصلی از الهیات» و «تدبیر خانواده در حکمت متعالیه».

فهرست کتاب‌های منتشرشده توسط رضا داوری اردکانی در سال 1391

چاپ اول:

– سیر تجدد و علم در ایران (مؤسسه فردایی دیگر)

– اخلاق در عصر مدرن (انتشارات سخن)

– نگاهی نو به سیاست و فرهنگ (جلد دوم گفتگوهای که در سالهای اخیر با دکتر رضا داوری اردکانی صورت گرفته است)، (انتشارات سخن)

– هنر و ادبیات (نشر رستا)

– زبان استعاری و استعاره‌های مفمهومی (رضا داوری اردکانی، رضا نیلی‌پور، لطف‌الله یارمحمدی و علیرضا قائمی‌نیا)، (انتشارات هرمس)

– نگاهی نو به فلسفه و فرهنگ (سه جلد)، (زیر نظر: دکتر رضا داوری اردکانی)، (انتشارات سخن)، (این کتاب مشتمل بر همه گفتگوهای جلسات میزگرد مجله نامه فرهنگ (50 جلسه میزگرد) است که آقای دکتر داوری اردکانی با دعوت از صاحبنظران، به بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل گوناگون حوزه فلسفه، حکمت، فرهنگ، تاریخ، سیاست، دین، علم، ادبیات و … در ایران و جهان) پرداخته است. این کتاب که از ان می‌توان به عنوان «دایره‌المعارف کوچک فرهنگ زمان» نام برد، حاصل تضارب آرای این صاحبنظران است. این میزگردها زیر نظر آقای دکتر داوری اردکانی در طول 15 سال سردبیری مجله نامه فرهنگ اداره شده است. این مجموعه سه جلدی با عناوین: «نگاهی نو به فلسفه و فرهنگ»، «فرهنگ و کارآمدی» و «سیاست و فرهنگ» منتشر شده است.

تجدید چاپ:

– وضع کنونی تفکر در ایران (انتشارات سروش)

– فلسفه در قرن بیستم (انتشارات سمت)

– فلسفه، سیاست و خشونت (انتشارات هرمس)

– فلسفه چیست؟

– علوم انسانی و برنامه‌ریزی توسعه (مؤسسه فردایی دیگر)

– فرهنگ، خرد و آزادی (انتشارات سخن)

– فلسفه تطبیقی چیست؟ (انتشارات سخن)

– سیاست، تاریخ، تفکر (انتشارات سخن)

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید