دستیابی محققان ایرانی به فناوری ساخت الکترود خمیر کربن

پژوهشگران ایرانی به فناوری ساخت الکترود خمیر کربن اصلاح شده با نانولوله‌های کربنی و ‏منگنز سالن (‏Salen‏) دست یافتند. ‏

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) این الکترود به راحتی قابل تولید و بازیابی بوده و در تجزیه و تحلیل نمونه‌های ‏مختلف قابل استفاده خواهد بود. همچنین نسبت به سایر انواع الکترودهای معمول، فعالیت الکتروشیمیایی پایداری داشته و ‏می‌تواند به عنوان کاتالیزور در واکنش‌های الکتروشیمیایی برخی مواد آلی و بیومولکول‌ها به کار رود.‏

N‏-استیل سیستئین (‏NAC‏) دارویی است که به دلیل توانایی در شکستن پیوندهای سولفیدی و تبدیل آن‌ها به دو ‏گروه سولفیدریل به عنوان یک عامل موکولیتیک (‏mucolytic‏) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با ‏شکسته شدن پیوندهای سولفیدی، طول زنجیره آن‌ها کاهش یافته و در نتیجه مخاط نازک‌ترشده و آسان‌تراز بین می‌رود. ‏N‏-استیل سیستئین همچنین یک پادزهر بسیار موثر در موارد مسمومیت با استامینوفن بوده و علاوه‌ بر این دارای فعالیت ‏آنتی اکسیدانی بوده و می‌تواند در پیشگیری از برخی از انواع سرطان‌ها به کار رود.‏

این ترکیب سولفیدریلی تا کنون به‌ وسیله‌ی روش‌های کروماتوگرافی، اسپکتروفتومتری، فلوریمتری، پتانسیومتری و ‏الکتروشیمیایی‌ شناسایی شده است، اما با توجه به پتانسیل بالای اکسیداسیون آن، سیگنال‌های ولتامتری مربوط به این ماده ‏در سطح الکترود اصلاح نشده معمولاً ضعیف است. از این رو به منظور کاهش پتانسیل آندی نامطلوب در اکسیداسیون ‏الکتروشیمیایی ‏N‏-استیل سیستئین‌، الکترودهای اصلاح شده شیمیایی، گزینه مناسب‌تری برای تشخیص آن‌ها خواهند ‏بود.‏

از طرفی بیماری‌های مزمن متعددی نظیر کم خونی، حمله قلبی و سکته مغزی مربوط به کمبود فولیک ‏اسید است که یک ویتامین محلول در آب محسوب می‌شود. از آنجا که فولیک اسید در مایعات آلی در غلظت بسیار پایین ‏وجود دارد، روش‌های بسیار خاص و حساس برای تعیین آن به کار برده می‌شود. در میان این روش‌ها، روش‌های ‏الکتروشیمیایی از اهمیت خاصی برخوردارند.‏

بر همین اساس، محققان این طرح در ابتدا الکترود خمیر کربن اصلاح شده با نانولوله‌های کربن و کمپلکس منگنز را ‏تولید کرده و سپس آن را در الکتروکاتالیز و تشخیص ‏N‏-استیل سیستئین در محلول بافر آبی به کار بردند. یکی از ‏مزیت‌های استفاده از این کمپلکس منگنز به عنوان اصلاحگر، غیر قابل حل بودن آن در محیط‌های آبی است. از طرفی ‏استفاده همزمان از کمپلکس منگنز و نانولوله‌های کربنی سبب بهبود چشمگیر واکنش اکسیداسیون ‏N‏-استیل سیستئین در ‏سطح الکترود می‌شود. ‏

با توجه به اینکه دو ماده ‏N‏-استیل سیستئین و فولیک اسید سبب کاهش هموسیستئین پلاسما و افزایش تأخیر وابسته ‏به اندوتلین (‏EDD‏) می‌شوند، پزشکان این ترکیبات را به طور همزمان برای درمان ‏EDD‏ به کار می‌برند.‏

به همین دلیل، در ادامه این تحقیق، عملکرد الکترود را در تعیین همزمان ‏N‏-استیل سیستئین و فولیک اسید مورد ‏بررسی قرار دادند. نتایج حاکی از آن بود که الکترود اصلاح شده فعالیت الکتروکاتالیستی بسیار خوبی در اکسیداسیون ‏N‏-‏استیل سیستئین و فولیک اسید دارد. علاوه‌ بر این، الکترود اصلاح شده با ارائه گستره وسیع خطی، حد تشخیص پایین و ‏پایداری بالا در تعیین همزمان ‏N‏-استیل سیستئین و اسید فولیک، می‌تواند به عنوان یک گزینه بسیار مناسب برای ‏کاربردهای عملی معرفی شود.‏

نتایج این کار تحقیقاتی که به‌ وسیله‌ی دکتر هادی بیت‌الهی از مرکز بین‌المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم ‏محیطی کرمان و دکتر ایران شیخ شعاعی از دانشگاه شهید باهنر کرمان صورت گرفته است در مجله ‏«International Journal of Electrochemical Science‏» (جلد 7، ماه آگوست سال 2012) به ‏چاپ رسیده است.

اشتراک گذاری نوشته در: