انتشار آخرین وضعیت پروژه جهانی پروتئوم انسانی در مجله علمی بین المللی

آخرین وضعیت پروژه جهانی پروتئوم انسانی که به ترسیم نقشه اولیه 21 هزار ژن انسانی می‌پردازد، در مجله علمی بین المللی منتشر شد و نام ایران به عنوان یکی از کشورهای همکار در این پروژه آورده شده است.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) پروژه ژنوم انسانی نقشه اولیه 21 هزار ژن انسانی را ارائه می‌کند. پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری پروتئومیکس فرصتی را فراهم می‌کند تا بتوان از طریق شناسایی کامل خصوصيات ایزوفرم‌های پروتئین‌های کد شده توسط این 21 هزار ژن، به عملکرد سلول‌ها و موجود زنده پی برد.

از این رو سازمان پروتئومیکس انسانی (HUPO) پروژه‌ای را به نام پروتئوم انسانی به طور رسمی تعریف کرده است. نتایج این تحقیقات کاربردهای عملی و فوری در زمینه پزشکی دارد. همچنین این پروژه می‌تواند اطلاعات گسترده‌ای در زمینه علوم پایه و داروسازی فراهم کند.

این پروژه محققان و آزمایشگاه‌های بین‌المللی را در کنار هم جمع کرده است. جمع آوری و ادغام این منابع اطلاعات و همچنین راهکارهای استاندارد موجود نقطه قوت این پروژه است که می‌تواند زمینه ساز یک پروژه عظیم و دقیق باشد که در موعد مقرر به پایان می‌رسد.

در این راستا مسئولیت مطالعه و تحقیق بر روی 24 کروموزوم انسان (22 کروموزوم غیر جنسی و کروموزوم‌های جنسی X و Y) و ژنوم میتوکندری توسط کشورهای استرالیا، ایران، ایتالیا، آمریکا، آرژانتین، چین، کانادا، ژاپن، کره جنوبی، روسیه، سوئد، سوئیس، فرانسه، تایوان، هند، نیوزیلند، سنگاپور و هلند واگذار شده است.

آخرین وضعیت پروژه در شماره ویژه مجله علمی Journal of Proteome Research در ژانویه 2013 به چاپ رسیده و برنامه و دستاوردهای گروه‌های مختلف را ارائه کرده است.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید