جذب 18 هزار عضو هیات علمی جدید طی 3 سال گذشته /«دانشگاه تهران» در صدر جذب هیات علمی

معاون آموزشی وزیر علوم از جذب حدود 18 هزار عضو هیات علمی جدید طی سه سال گذشته برای دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: از این تعداد حدود 15 هزار و 200 نفر مربوط به دانشگاه‌های دولتی و پیام‌نور بوده‌اند.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) ، حسین نادری‌منش در ششمین نشست هم‌اندیشی اعضای هیات اجرایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با بیان اینکه این آمار در مقایسه با سه سال قبل حدود 18 برابر شده است، اظهار کرد: همچنین دانشگاه غیرانتفاعی 1080، دانشگاه آزاد اسلامی 1716 و دانشگاه پیام‌نور نیز 2325 عضو هیات علمی را در سال جاری جذب کرده‌اند.

وی افزود: در میان دانشگاه‌های دولتی به ترتیب دانشگاه تهران با 962 جذب، شهید باهنر کرمان با 529، شیراز با 327 و دانشگاه رازی کرمانشاه با 318 جذب هیات علمی در رتبه‌های نخست جذب اعضای هیات علمی قرار گرفتند.

افزایش 3 برابری پذیرش دانشجوی ارشد نسبت به ابتدای دولت دهم

نادری‌منش با بیان اینکه در شروع دولت دهم تعداد دانشجوی ورودی به دوره کارشناسی ارشد 43 هزار نفر بوده است، گفت: بر اساس گزارش‌ها این ورودی در سال 91 به 121 هزار نفر رسید که تقریبا در مقایسه با ابتدای دولت دهم، سه برابر شده است که بخشی از این افزایش ظرفیت به دلیل جذب اعضای هیات علمی است.

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین از ارایه مجوز برای حدود 1100 رشته محل دکتری در سه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این موضوع باعث شده است که ظرفیت دوره دکتری از 4800 نفر به 12 هزار نفر افزایش یابد.

وی با بیان اینکه جذب اعضای هیات علمی زیر نظر هیات مرکزی جذب انجام می‌شود، از اصلاح روند جذب هیات علمی خبر داد و اظهار کرد: وقتی در شورای دانشگاه و هیات امنا، جذب هیات علمی تصویب می‌شود، دیگر نباید منتظر نظر گروه آموزشی بود، بلکه گروه آموزشی باید تابع دانشگاه باشد.

نادری‌منش همچنین با تاکید بر برنامه‌ریزی برای توسعه پژوهش و پژوهشگاه‌ها، تصریح کرد: این نهادها نیاز به نیروی علمی دارند و چون در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنیم، باید بر اساس نیازهایمان نیرو تربیت کنیم. همچنین در این مسیر باید مقطع پسادکتری را جدی‌تر بگیریم.

ضرورت تخصیص بودجه خاص برای طرح‌های “معرفت‌افزایی” و “دانش‌افزایی” اعضای هیات علمی

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به طرح “معرفت‌افزایی” و “دانش‌افزایی” اعضای هیات علمی که قبل از دولت دهم در شورای اسلامی شدن مصوب شده، اما معطل مانده بود، اظهار کرد: این طرح‌ها به همت شورای اسلامی شدن فعال شد که بر اساس آن معرفت‌افزایی به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و بخش دانش‌افزایی به معاونان آموزشی واگذار شد.

وی افزود: طرح “معرفت‌افزایی” در تابستان انجام شد که استقبال خوبی از آن صورت گرفت و بر اساس نظرسنجی‌ها، بیش از 70 درصد از کسانی که در این مراسم شرکت کردند، اغلب رضایت داشتند.

نادری‌منش با بیان اینکه سرفصل‌های طرح “دانش‌افزایی” تهیه و ابلاغ شده است، گفت: انتظار داشتیم که این طرح به صورت عملی نیز شکل بگیرد، ولی متاسفانه دانشگاه‌ها هنوز به صورت جدی به این مسئله ورود پیدا نکرده‌اند. همچنین در این زمینه مشکلات ساختاری و اجرایی نیز داریم که برای مثال هنوز ستادهای استانی در این زمینه به صورت جدی شکل نگرفته است.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد که باید در بودجه دانشگاه‌ها، ردیف بودجه‌ای خاص برای این دو طرح در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما چنین باب شده که “هر کس مدرک دکتری می‌گیرد، باید عضو هیات علمی شود”، تصریح کرد: در دانشگاه‌های دنیا بین دو تا پنج درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برترشان عضو هیات علمی می‌شوند. بنابراین در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود. از طرفی نیز جامعه باید توان پذیرش و جذب سایر فارغ‌التحصیلان را داشته باشد.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید