انتشار فراخوان برای جذب هیات علمی در پردیس‌های علوم و تحقیقات ،عنوان «پردیس» از مدارک فارغ‌التحصیلان شعب علوم و تحقیقات حذف شد

رییس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در پی نگرانی‌های برخی از فارغ‌التحصیلان شعبات علوم و تحقیقات نسبت به درج عنوان «پردیس» در مدارک خود، گفت: عنوان «پردیس» از مدارک فارغ‌التحصیلان این شعبات حذف شد.

به گزارش پایگاه فراخوانهای علمی پژوهشی کشور (callforpapers.ir) دکتر خسرو دانشجو در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به آخرین وضعیت رشته‌ها و شعبات علوم و تحقیقات در سراسر کشور، اظهار کرد: در گذشته نگرانی‌هایی در خصوص اعتبار مدارک دانشجویانی که در شعبات علوم و تحقیقات تحصیل می‌کردند، وجود داشت که هم اکنون این مسایل مرتفع شده‌اند.

وی افزود: البته باید توجه داشت که واحد علوم و تحقیقات تهران به عنوان مادر علوم و تحقیقات‌های کشور از امکانات خوبی برخوردار است و وزارت علوم نیز توجه ویژه‌ای به آن دارد، همانگونه که وزارت علوم اذعان دارد که امکانات خوبی در علوم و تحقیقات تهران گرد آمده است، اما با این وجود میان کارشناسان وزارت علوم در ارتباط با شعبات متعدد خارج از تهران این واحد، بحث‌های زیادی وجود داشت.

وی با بیان اینکه در ابتدای تاسیس این شعبات، سوالاتی متعددی در مورد آنان مطرح بود، گفت: در ابتدا بر سر این موضوع بحث بود که آیا از نظر وزارت علوم، مدارک فارغ‌التحصیلان علوم و تحقیقات شهرستان‌ها اعتبار دارد و یا اینکه شعبات و رشته‌های آن‌ها چه زمانی از شورای گسترش وزارت علوم مجوز گرفته‌اند؟

دانشجو با تاکید بر اینکه بر اساس قانون ایجاد رشته و شعب باید با مجوز شورای گسترش وزارت علوم باشد، تصریح کرد: البته در گذشته به صورت فرمایشی تعدادی شعب در کل کشور شکل گرفته بود، هر چند هدف‌گذاری بنده در ابتدای فعالیت به این سمت بود که 42 شعبه علوم و تحقیقات تعیین و تکلیف شود تا از این طریق تکلیف قانونی آنها نیز روشن شود.

واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

اقدامات صورت گرفته برای تعیین تکلیف شعبات علوم و تحقیقات

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تعیین تکلیف این شعب، افزود: در این راستا با همکاری مسوولان وزارت علوم این مشکل را پشت سر گذاشتیم، در این راستا توانستیم بر اساس استانداردهای ترسیم شده، برای 1530 رشته‌ای که عمدتا در مقطع کارشناسی ارشد بودند، مجوز موقت اخذ کنیم، هر چند برای برخی از رشته‌ها نیز به ما فرصت سه ساله برای کسب استانداردها داده شد.

شرایط تعیین شده برای اخذ استاندارد در شعب علوم و تحقیقات

رییس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد با اشاره به شرایط لازم برای کسب استانداردها، با بیان اینکه باید در حداقل زمان ممکن اساتید این رشته‌ها را به عنوان عضو هیات علمی رسمی آن واحد تامین کنیم، اظهارکرد: در گذشته از اعضای هیات علمی تهران و مراکز دیگر به عنوان استادپروازی استفاده می‌شد، ولی هم‌اکنون وزارت علوم بسیار تاکید دارد که نباید همه اساتید یک شعبه، استادپروازی باشند و هر واحد باید اعضای هیات علمی رسمی خود را داشته باشند تا بتوانند در ساعاتی در اختیار دانشجویان باشند، به ویژه در دوره تحصیلات تکمیلی که پژوهش‌محور است.

خسرو دانشجو افزود: دومین شرط اخذ مجوز موقت این بود که امکانات حداقلی چون زمین و ساختمان مورد نیاز تامین شود که خوشبختانه با بسیج کردن امکانات واحدهای دانشگاهی، این مهم محقق شد، به گونه‌ای که توانستیم واحدهای دانشگاهی، آزمایشگاه، کلاس‌های درس و کارگاه مختص واحدهای علوم و تحقیقات را تجهیز کنیم.

انتشار فراخوان برای جذب هیات علمی در پردیس‌های علوم و تحقیقات

وی با تاکید بر اینکه امکانات سخت‌افزاری این شعبات فراهم شده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر نیز فراخوانی برای جذب اعضای هیات علمی جدید منتشر کرده‌ایم که قدم موثری در این زمینه برداشته شده است، بنابراین در حال حاضر نه تنها عقب افتادگی نداریم، بلکه فکر می‌کنیم اگرچه تا مهر 93 برای تامین استانداردها مهلت داریم، ولی در مهر 92 شرایط را فراهم خواهیم کرد.

دلایل نامگذاری شعبات علوم و تحقیقات با عنوان “پردیس”

دانشجو در خصوص دلایل نامگذاری شعبات علوم و تحقیقات با عنوان “پردیس”، گفت: مجموعه‌های دانشگاهی تحت نام‌های مختلفی فعالیت می‌کنند ولی از آنجاکه واحد دانشگاهی باید همه فعالیت‌هایش به صورت مستقل انجام شود و در حال حاضر این شعبات از اساتید و امکانات واحدهای همجوار استفاده می‌کنند، بنابراین واحد مستقل نیستند؛ بلکه مجموعه‌ای علمی است که در مجاورت مجموعه همجوار خود فعالیت می‌کند و تا مهر 93 نیز مجاز است که از امکانات آن واحدها استفاده کند.

وی ادامه داد: بنابراین با مشورت مسوولین وزارت علوم و قانونی کردن فعالیت، این شعبات تحت عنوان “پردیس” نامگذاری شدند تا تحت این نام تا زمانی که به استقلال برسند و ما بتوانیم این استقلال را به مسوولین وزارت علوم ارائه کنیم، فعالیت کنند، در آن زمان همانند مابقی دانشگاه‌ها که در لوای قانون فعالیت علمی دارند، ما هم می‌توانیم درخواست کنیم که پردیس به واحد علوم و تحقیقات تبدیل شود.

وضعیت اعتبار مدارک فارغ‌التحصیلان پردیس‌ها

دانشجو در خصوص وضعیت اعتبار مدارک فارغ‌التحصیلان این پردیس‌ها نیز گفت: هیچ تفاوتی میان فارغ‌التحصیل واحد دانشگاهی با پردیس دانشگاهی وجود ندارد، اما با این وجود وقتی حساسیت ویژه‌ای میان دانشجویان این پردیس‌ها ایجاد شد هر چند از نظر قانونی حساسیت واردی نیست، ولی برای احترام به نقطه نظرات دانشجویان، اصلاحیه‌ای صادر شد که بر اساس آن عنوان “پردیس” از مدارک فارغ‌التحصیلان پردیس‌های علوم و تحقیقات سطح کشور حذف شد.

رییس واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد در خاتمه تصریح کرد: به عنوان مثال اگر دانشجویی در دوره کارشناسی ارشد در پردیس علوم و تحقیقات سمنان فارغ‌التحصیل شود، در مدرک وی «دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات واحد سمنان» ذکر می‌شود؛ چرا که پردیس مذکور زیر مجموعه آن واحد فعالیت می‌کند، همچنین برای فارغ‌التحصیلانی که در مدارک موقت آنان لفظ “پردیس” ذکر شده است در دانشنامه آنان این لفظ حذف می‌شود.

اشتراک گذاری نوشته در:

دیدگاهتان را بنویسید